ליקויי למידה – סוגי ליקויי למידה

העובדות מראות כי אחד מכל עשרה אנשים סובל מלקות למידה כלשהי. המשמעות של עובדה זו עבורו אינה פשוטה כלל: קשיים ברכישת מיומנויות בסיסיות המלוות אותו לכל אורך החיים, חוסר יכולת לבטא כישורים הכרחיים וכתוצאה מכל אלה- קשיים ברכישת השכלה ומציאת מקום תעסוקה, בעתיד.

בשיתוף אתר ליקויי למידה add-syndrome.co.il אנו נעמוד פה על לקויות הלמידה הנפוצות ביותר.

מהן בדיוק לקויות למידה?

יש לציין שהמונח "ליקויי למידה" מקיף רשת עצומה של בעיות וקשיים, שקצרה היריעה מלתאר. מעבר לכך, חלק מהתחומים חופפים זה לזה, ובמקרים אחרים תלמיד או סטודנט נאלץ להתמודד עם יותר מבעיה אחת.

אולם, ברמה הכללית המדובר הוא בסוג מסוים של לקות אשר פוגעת בתפקודי הלמידה הבסיסיים (ובעיקר כתיבה, קריאה וחישוב), פגיעה שמקורה, כך נהוג לחשוב, ניורו-התפתחותי. לכן, ללא טיפול נכון הלקויות מלוות את האדם לכל אורך חייו.

הדעות חלוקות לגבי טווח הקשיים הנכללים תחת הקטגוריה של לקויות למידה. בעוד חלק מהמומחים סבורים כי יש להתייחס רק לבעיות נוירולוגיות, אחרים מגדילים את הטווח שלה כך שיכלול גם גורמים גופניים או רגשיים.

לקויות קריאה

תחום העל הראשון אליו נתייחס הוא לקויות הקריאה לקויות הקריאה – דיסלקציה. בעיה זו מתבטאת, בין היתר, בחוסר יכולת לקרוא טקסטים באופן מהיר, בשיבושים במהלך הקריאה וכתוצאה מכך- גם בקושי מהותי להבין את משמעויות הטקסטים.

המקור לקשיים אלה יכול להיות, בין היתר, בהבנת השפה, במודעות הפונולוגית ואף בתפקוד לא ראוי של המערכת החזותית.

לקויות בכתיבה

הלקות הבאה, המכונה גם "דיסגרפיה", משפיעה אף היא במידה רבה על התלמיד. היא כוללת קצב כתיבה איטי במיוחד, חוסר יכולת לנסח משפטים ארוכים, שגיאות כתיב או תחביר ועוד. באופן כללי, רמת הכתיבה אצל תלמיד הסובל מלקות כתיבה תהיה נמוכה פי כמה מאשר יכולת הביטוי המילולי שלו.

לקויות הכתיבה עלולות להיגרם עקב קשיים מוטורים, בעיות בתפיסה החזותית, קשיים בשפה, חוסר קוארדינציה ועוד.

לקויות בחשבון

התחום הבא ספציפי מעט יותר, וכולל קשיים מהותיים בהתמודדות עם מספרים. אלה לרוב יתגלו בגיל צעיר, עם חוסר היכולת לבצע חישובים כמותיים, להבין רצפים, לתרגם בעיות מילוליות למספרים וכן הלאה.

פה המקור יכול להיות קשיים בשפה, הפרעות קשב וריכוז, בעיות מוטוריות ועוד.

הפרעות קשב וריכוז

את הפרעות הקשב, הריכוז וההיפראקטיביות ניתן בהחלט להכניס תחת הקטגוריה הרחבה של לקויות למידה, על אף שאינה מוגדרת כלקות לימודית בכל המקרים.

בעיה זו נובעת מתפקוד לקוי של מערכת העצבים, שמקשה מאד על היכולת להתרכז לאורך זמן, הפרעות התנהגותיות, הסחות דעת, חוסר יכולת להבחין בפרטים ועוד.

ההשלכות הרבות האחרות של ליקויי הלמידה

אלו הם ליקויי הלמידה הבסיסיים הנפוצים כיום. החדשות הרעות הן שנגזרות שונות של הלקויות האלה עלולות להתבטא גם בהיבטים רבים אחרים: קשיים בזיכרון, חוסר אוריינטציה בזמן ובמרחב, היעדר אסטרטגיות למידה ועוד.

לקויות הלמידה גורמות לא פעם גם לקשיים התנהגותיים. קושי זה מתרחש באופן עקיף, לרוב כתוצאה מהרגשת התסכול עקב התמודדות לא יעילה עם הקשיים, וכולל פחד מכישלון, כעסים, התנהגות אלימה ועוד.

התוצאות של כל אלה באות לידי ביטוי בכל מבחן, עבודה או שיעור. ליקויי הלמידה, אם לא מטפלים בהם נכון, יכולים לגרום לפיגור של ממש ביחס לקבוצת הגיל, לכן רצוי מאד לאבחן את הבעיה בהקדם האפשרי.