איזה מים כדאי לשתות?

רבים נוטים היום לשתות מים מינראליים או מים מטוהרים מחשש שמא מי השתייה בברזים אינם נקיים ובטוחים, אולם למעשה אין חשש מלשתות מברזי הארץ, שכן המים ישראל עומדים במבחני התקנים הבינלאומיים המחמירים ביותר. יחד עם זאת, באחוז קטן ממי הברז בארץ קיים חשש להימצאות מתכות בכמות גבוה מהמותר, וכדי להימנע ממצב זה יש להכיר את התופעה ולדעת כיצד ניתן למנוע אותה.

הגברת הפיקוח על איכות המים

מלבד בדיקת הצנרות ומקורות המים, החל משנת 2003 בודק משרד הבריאות גם את איכות מי השתייה בברזים, ומגדיר את הדרישות הבטיחותיות לאביזרי מים. אביזרים אלו עוברים בדיקות מקיפות הכוללת בדיקות טעם ומראה, הימצאות מתכות וחומרים רעילים, חיידקים ובקטריות וכדומה.

בנוסף לכך, משרד הבריאות תובע הקפדה על בדיקת איכות צנרת המים בעת בניית בתים, מצד הרשויות המקומיות וחברות המספקות את המים. יש לדעת כי התקנים הישראליים למי השתייה הם מהמחמירים בעולם. לדוגמא, התקן הישראלי לכמות עופרת במים עומד על 10 מקג"ל בעוד התקן האירופאי עומד על 25 מקג"ל.

מה אתם שותים?

מלבד מים מהברז בשנים האחרונות אפשר לרכוש מים מינרלים בבקבוקים או דרך מתקני מים שונים, מיני בר מים מסוננים ומתקני אוסמוזה הפוכה.

מקורות המים בארץ ראויים לשתייה

ריכוזים נמוכים של מתכות שונות כמו עופרת, ברזל ונחושת מצויים באופן טבעי במקורות המים השונים ובתוך הקרקע בכל העולם. במדינת ישראל ריכוזי המתכת הטבעיים במקורות המים והקרקע נמוכים במיוחד, כשלמעשה רק בעשרה אחוזים ממקורת המים נמצאה עופרת בריכוז של שלושה מקג"ל בעוד התקן הישראלי עומד כאמור על עשרה מקג"ל.

אם כן, מקורות המים בארץ בטוחים וראויים לשתייה ולבישול. ממצאי החריגה היחידים שנמצאו אינם קשורים למקורות המים אלא לתקינות הצנרת בבתים פרטיים וציבוריים, שגם בהם רמת החריגה איננה גבוהה, אך חשוב לבדוק שהצנרת בביתכם עומדת בתו התקן הישראלי ושאין בה נדידת מתכות.

האם כדאי לשתות מי ברז?

משרד הבריאות בדק לאחרונה את איכות מי השתייה בברזים בבתים פרטיים ובמגזר הציבורי, וממצאי הבדיקות העלו שבתשעים ושבעה אחוזים מהן לא היו חריגות ברמת המתכות ושהיו ראויות לשתייה. מי ברז בהם אכן נמצאה חריגה היו בבתים ישנים ובברזים בחצרות, לכן לא מומלץ לשתות מים מברזים שאינם בשימוש כמו בחצרות הבתים או במחסנים.

איזה מים כדאי להימנע מלשתות

בשל הימצאותן של מתכות בברזי השתייה בבתים פרטיים ובמוסדות, לרוב בגלל צנרת ישנה, משרד הבריאות ממליץ להימנע משתייה ומבישול ממים ראשונים. כלומר, בברז מים שלא היה בשימוש משך שעות, יש לתת למים לזרום מספר שניות לפני השימוש.

בנוסף לכך, יש להימנע משימוש במים חמים למטרות שתייה ובישול, מכיוון שמחקרים העלו שמתכות הקיימות בצנרת הביתית נוטות להתפרק יותר מהר בבואן במגע עם מים חמים. התופעה הנראית לעיתים כמים עכורים היוצאים מהברז מקורה בברזל, אשר אינו ידוע כגורם לבעיות בריאותיות, אך ליתר ביטחון עדיף שלא לשתות מים עכורים בגווני אדום, חום או לבן אטום, או בעלי טעם לוואי חזק.

לסיכום, מי השתייה בישראל בהחלט ראויים לשתייה. המקור היחיד שיכול לגרום לירידה באיכות המים הינו צנרת ביתית באיכות ירודה, שמקורה בבתים ישנים או בחומרי גלם לא תקינים. לכן חשוב לוודא שהצנרת בביתכם עומדת בתקנים הישראליים, להימנע משתיית מים ראשונים בברז ומשתיית מי ברז חמים.