רגע הלידה המשוער מתקרב, ואתם רוצים להיות מוכנים אליה בכל מאת האחוזים. בחירה של מחלקת יולדות היא אחד הצעדים החשובים והמרגשים ביותר, כאשר כדי לקבל את ההחלטה עורכים מרבית הזוגות סיור במספר מחלקות וחדרי לידה פוטנציאליים.

אבל על מה בכלל חשוב לשים לב במהלך הסיורים האלה? כפי שתראו מיד, נדרש להכניס לתוך משוואת הסקירה לא מעט דברים, שעשויים להשפיע הן על חוויית היולדת והן על בטיחות הלידה כמכלול.

למה חשוב כל כך הניקיון?

דבר שאי אפשר להתפשר לגביו במהלך הסיור במחלקת יולדות הוא בחינת רמת הניקיון של החדרים והמחלקות בבית החולים הנתון. מיותר לציין עד כמה התינוק רגיש בימים הראשונים שלו לכל לכלוך או חוסר היגיינה, וכמה המצבים האלה עלולים להקשות גם על היולדת. כאשר הסביבה לא סטרילית האם והיולדת חשופים לזיהומים ולמחלות. ללא היגיינה עלולים לעבור חיידקים לא רק ממקומות "נייטרליים", אלא גם בין נשים יולדות.

בחינת הניקיון צריכה להתייחס למכלול הרחב של החדרים, אבל גם לרמת האבזור והציוד הספציפי: למשל הציוד באמצעותו מבצעים ניתוחים קיסריים או חתכי חיץ. חשוב לבקר גם בחדרי המקלחות והשירותים, ולוודא שהניקיון שלהם הוא ללא רבב: זהו הרי אחד הכרים הפורים ביותר של חיידקים ומזיקים שונים, במצבים של חוסר היגיינה.

בחינת התהליך מתחילתו ועד סופו

סיור ממוצע במחלקת יולדות יכלול את כל התחנות שהיולדת אמורה לעבור בהן במהלך היום שעתיד להיות אחד המאושרים בחייהן. חשוב לשים לב לתנאים בכל תחנה, אבל גם להתבונן בתמונה המלאה. זה מתחיל כמובן בקבלה, בה חשוב לראות באילו תנאים היא מתבצעת:

האם הקבלה היא בחדר פרטי, או שמא בחדר משותף למספר יולדות? מי מקבל את היולדת? אילו בדיקות נעשות? מה הציוד הנמצא בחדרי הקבלה ומהו מצבו הפיזי? וכן הלאה. העיפו תמיד מבט והתרשמות מרמת הניקיון של כל אחד מהרכיבים שעשויים להיכנס לתמונה במקרה של לידה.

לאחר מכן עוברים כמובן בחדרי הלידה, שם חשוב להתרשם מהתנאים אבל גם מהגישה הכללית של בית החולים: יש בתי חולים שמעודדים לידה טבעית יותר מאחרים, כשהבדלים אחרים הם בציוד של בית החולים (למשל המוניטור וצורת הניטור באמצעותו: שכיבה? ללא ריתוק? אלחוטי? וכן הלאה), האמצעים הקיימים לשיכוך כאבים ולהקלה על היולדת, האופן בו מתבצעות לידות מורכבות, מספר המלווים אליהם ניתן להגיע לחדר הלידה ועוד. מה שלא מסבירים לכם, חשוב לשאול.

התחנה האחרונה, החשובה לא פחות, היא מחלקת היולדות, בה תשהה האם הטרייה למשך מספר ימים אחרי הלידה. גם כאן מומלץ לשים לב לתנאים של כל חדר (כמה מיטות יש בו? מה הציוד בחדר? האם יש מקלחת ושירותים פרטיים? האם החדר נקי?) ולצד זה לנושאים כלליים, דוגמת אופני הביות המוצעים (חלקי, מלא או גמיש), למדיניות ההדרכה בבית החולים, לשירותים הנלווים שמקבלים, למדיניות של בית החולים לגבי הביקורים ועוד. בהרבה מקרים המידע הזה יופיע במקומות שונים, כולל באתר האינטרנט של בית החולים, אבל מומלץ להיווכח בכך באופן אישי ולראות האם הגישה המצוינת היא אכן זו שננקטת בפועל.

האווירה כן קובעת

במהלך סיור בחדרי לידה, עשויות לעלות תחושות שונות בקרב המבקרים – המטרה כמובן היא לבחור בחדרים שמציעים את התחושה הטובות והנעימות ביותר. בהרבה מקרים זוהי פונקציה של העיצוב של המחלקות, שרצוי שיהיה נעים וידידותי ככל האפשר. המטרה היא לבחור במקום שיאפשר לעבור את הרגעים הלא פשוטים האלה בצורה נעימה יחסית.

חשוב לראות האם החדרים מרווחים, האם יש מספיק אנשי צוות שמסתובבים בחדרים וביניהם, מהי הנגישות לחדרים (האם יש מסדרון מלווים? לדוגמא) ועוד. ניתן ואולי אפילו מומלץ לשוחח עם נשים שנמצאות במקום, ולנסות לברר בדרך זו את החוויה שלהן.

מעוניינת לקרוא על כל חדרי הלידה בישראל? באתר מחלקת יולדות בארץ תוכלי לערוך השוואה ולקבל מידע מקיץ אודות המחלקות. מטרת האתר היא לעזור לך בגיבוש ההחלטה הסופית היכן תלדי את הרך הנולד שלך. ושיהיה בשעה טובה 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *