טיפולים לסרטן המעי הגס

הטיפולים לסרטן המעי הגס הינם ספציפיים ונקבעים על פי דרגת המחלה, מיקום הגידול ומצב בריאותו של החולה. עם זאת כל הטיפולים יכללו פתרון כירורגי אשר יחייב כריתת מקטע כלשהו מהמעי המעורב ומבלוטות הלימפה הממוקמות מסביב, כשלב ראשון בטיפול. הניתוח יכול להיעשות בשיטה של פתיחת הבטן או בשיטה לפרסקופית. לרוב, לאחר הניתוח, יטופלו חולים אלה בסבב של כימותרפיה, על פי פרוטוקול טיפולים המתאים לדרגת המחלה אשר נמצאה אצלם.

מהלך ניתוח לכריתת חלק מהמעי הגס

לפני הניתוח, יבצע הרופא מדידות והדמיות לקביעת התפשטות סרטן המעי הגס, כמו צילום ריאות, סי טי ואולטרה סאונד. כמו כן, יבוצעו בדיקות מרקרים בדם (CEA), לבירור עתידי. לאחר מכן, יכין הרופא את המעי לניתוח. הכנה זו תאפשר למעי להיות מרוקן מתוכן וחיידקים בכדי למנוע סיבוכים פוטנציאליים. הניתוח (גם זה הנעשה בשיטה הלפרסקופית), יבוצע בהרדמה מלאה.

גם במהלך הניתוח, סוקרים את חלל הבטן, ומעריכים את חומרת הבעיה. לאחר מכן, כורתים את האזורים הנגועים ומאחדים בחזרה את קצוות המעי. בניתוח הלפרסקופי תהליך ההחלמה יהיה מהיר יותר, מכיוון שהניתוח הינו פשוט וקל יותר. כיום, לרוב, ייעשה שימוש בניתוח לפרסקופי. רק במקרים בהם הגידול נראה גדול בהדמייה, או מערב איברים סמוכים, ייעשה שימוש בניתוח הפתוח.

המשך טיפול לאחר הניתוח

אדם, אשר נמצא חולה בסרטן המעי הגס במהלך הניתוח, גם אם הגידול נכרת במלואו, יימצא כל חייו במעקב רפואי, מהחשש כי גידול זה יחזור. את סיכון החזרה אפשר לחשב על פי התשובה הפתולוגית אשר התקבלה לאחר הניתוח, מחקירת הגידול המוצא. לפעמים תינתן כימותרפיה למשך שישה חודשים לאחר הניתוח, בכדי להוריד את רמת הסיכון.

טיפול כימותרפי, מתחילים לאחר ההתאוששות מהניתוח, כשבועיים עד שלושה לאחריו. בכל מקרה, המעקב אחר החולים ייעשה בצורה מסודרת המרפאה האונקולוגית, למשך חמש שנים. המעקב כלול בדיקות דם, אולטרה סאונד של הבטן, צילום חזה וקולונסקופיה.

טיפול ספציפי ומותאם באופן אישי לחולה

בשנים האחרונות, מתפתחים טיפולים אשר יוכלו להיות מותאמים באופן ספציפי לפרופיל הביולוגי של החולה. הגן אשר נמצא כמנחה טיפול, בסרטן המעי הגס, הינו K-ras. כאשר לא מתגלית מוטציה בגן זה, החולה יטופל בתרופות כמו ארביטוקס או ווקטיביקס. טיפול זה נמצא יעיל מאד ומאפשר ירידת תמותה בצורה משמעותית.

בסרטן מעי גס בעל גרורות בכבד, ניתנים כיום טיפולים ביולוגיים משולבים עם כימותרפיה. התרופות הביולוגיות נחשבות כפורצות דרך. כמו כן, הן הוכיחו יעילות ובטיחות במגוון גדול של ניסויים קליניים אשר נוסו ל מספר ומגוון גדול של חולים בסרטן המעי הגס. טיפולים אלה מצליחים להוריד את גודל הגידול לכזה אשר יוכל לאפשר ניתוח, כמו גם להקטין את מספר הגרורות בכבד. תרופות אלו הצליחו לשפר את אחוזי ההישרדות של חולים אשר בעבר נחשבו לקשים חסרי טיפול הולם.

מידע נוסף: זכויות חולי סרטן