טיפול קבוצתי לנפגעות תקיפה מינית

תקיפה מינית, ועל אחת כמה וכמה אונס, מותירים צלקות עמוקות מאד אצל כל אישה הסובלת מכך. לא פעם, הן נכנסות לתוך מעגל של שתיקה, ולא מנסות לעשות דבר כדי לשנות את גורלן. אולם, המצב בהחלט יכול להיות שונה מכך. כיום, מוצעים לא מעט פתרונות, שנועדו להקל על התמודדות נפגעות תקיפה מינית עם החוויה הקשה שעברו. אחד המרכזיים שבהם הוא הטיפול הקבוצתי.

מאפייני הטיפול

טיפול קבוצתי לנפגעות תקיפה מינית אינו שונה מטיפולים קבוצתיים אחרים: תיקח בו חלק קבוצה קטנה של נשים (לרוב, עד 15 נשים), וכן מנחה אחת או יותר. לרוב, תהיה המנחה עובדת סוציאלית, פסיכולוגית או בעלת מקצוע אחרת. המפגשים ייערכו על בסיס שבועי, ויבוססו על שיתוף של הנשים בבעיות שלהן, וניסיון למצוא פתרונות משותפים.

אחד המאפיינים העיקריים של קבוצות מסוג זה, הוא האמונה כי כל מה שנאמר, אכן נשאר בתוך הקבוצה. רבים מהנשים שסובלות מתקיפה מינית נוטות להתכנס לתוך עצמן, או אפילו לחשוב כי היחס "מגיע להן". כאשר הן רואות כי יש נשים אחרות, הסובלות מבעיות דומות, וכשהן מבינות כי קיימים פתרונות מוכחים לבעיה- הדרך לפתרונה הופכת לקצרה הרבה יותר.

חשיבות הקשר הקבוצתי

יש לזכור כי תקיפה מינית מהווה כיום מונח רחב ביותר. השאיפה הברורה בכל קבוצת טיפול מסוג זה היא ליצור קבוצה מגובשת, עם כמה שיותר קווי דמיון בין חברותיה. לכן, ניתן למצוא קבוצות המתייחסות לאחד מבין ההיבטים הרבים של תקיפה מינית: בין אם כזו הנערכה בילדותן של הנשית, בין אם כזו אשר מערבת בני משפחה וכן הלאה.

קבוצת טיפול לנפגעות תקיפה מינית מבוססת על אווירה שוויונית בין כלל המשתתפות. דגש רב בהן ניתן להבנת ההבדלים בין נשים וגברים מצד אחד, והעצמה נשית מאידך. כמו כן, יעד עיקרי אחר הוא הגדלת הביטחון העצמי של הנשים ותחושת המסוגלות שלהן, אשר נפגעו, מן הסתם, עקב החוויה הקשה שעברו.

אחת ההנחות המרכזיות של הקבוצות הללו היא שאת העבר אין להשיב. תחת זאת, ההתבוננות צריכה להיות על ההווה, או אפילו העתיד של אותן נשים. כך, תינתן הדרכה על חזרה מלאה למסלול החיים, בין אם מציאת זוגיות חדשה, השתלבות במעגל התעסוקה וכן הלאה.

ניתן בהחלט לשלב טיפול אישי

לעיתים, קבוצת טיפול לנפגעות תקיפה מינית, אינה מספיקה להתמודדות עם המצב. ייתכן מאד כי נשים רבות יידרשו לטיפולים אינטנסיביים יותר, ובתדירות גבוהה יותר מאשר המפגשים הקבוצתיים. על מנת להשלים את התמונה, הרי שלא מעט מומחים ממליצים לשלב את הטיפול הקבוצתי יחד עם סוגים אחרים של טיפולים, ובעיקר אלה הנערכים ברמה האישית יותר.

כך, נשים אשר חוו תקיפה מינית, יכולות, בנוסף לקבוצת הטיפול, גם לבקר באופן קבוע אצל פסיכולוג, או אפילו לקבל ליווי של עובדת סוציאלית מן המניין. לא פעם, שילוב הטיפולים הזה מוכיח את עצמו כיעיל הרבה יותר.