זכויות חולי סרטן – ביטוח לאומי ושאר מוסדות המדינה

סרטן היא המחלה המוגדרת על ידי רוב האוכלוסיה כחמורה ביותר, בעיקר על רקע העובדה שהאדם עדיין לא מצא לה מרפה. מרגע שמאובחנים בסרטן, בלי קשר לדרגה שלו, משתנים לבלי הכר החיים של החולה וגם של בני משפחתו. נדרש מהם לעמוד בהוצאות כלכליות עצומות, ולעיתים גם להפסיק לעבוד. כדי לנסות להקל ולו במעט על ההתמודדות שלהם, ניתנות כיום זכויות רבות לחולי סרטן.

המאמר הנוכחי יסכם עבורכם את הזכויות המרכזיות, שמראות שהחולים ממש לא לבד במאבק שלהם.

זכויות בביטוח הלאומי

חולים במחלת הסרטן, בדומה למחלות קשות אחרות, מקבלים קצבת נכות כללית מטעם המוסד לביטוח לאומי – זאת כאשר מדובר על אנשים מגיל 18 ועד גיל הפרישה, שלא מסוגלים להשתכר בצורה ראויה בעקבות המחלה שלהם. הקצבה היא עבור מספר אוכלוסיות: אנשים שלא יכולים להשתכר כעת או משתכרים עד רבע מהשכר הממוצע במשק, ירידה של יותר ממחצית מההכנסה החודשית וכן נכות רפואית בגובה של 60% ומעלה או בגובה של 40% בחישוב משוכלל (בתנאי שיש לפחות פגיעה אחת שמביאה ל-25% נכות). יש הקלות שונות בהליך הבקשה של קצבת הנכות עבור חולי סרטן.

בנוסף לקצבת הנכות, יכול החולה לקבל קצבת שירותים מיוחדים. הקצבה מיועדת לגברים ולנשים עד גיל הפרישה שזקוקים להשגחה סביב השעון או לסיוע בפעולות היומיומיות בעקבות המצב שלהם. בדרך כלל קצבה זו תיתנן לחולי סרטן העוברים טיפולים כימותרפיים, מקבלים קצבת נכות מטעם המוסד לביטוח לאומי, לא מקבלים הטבות בהתאם להסכם הניידות ואינם מאושפזים במוסד בו מוענקים שירותים רפואיים, סיעודיים או שיקומיים.

פטור ממס הכנסה

מחלות קשות, ובכלל זה סרטן, עשויות להקנות לסובלים מהם פטור מלא ממס הכנסה. ברמה הכללית הפטור הזה ניתן עבור אנשים עם נכות רפואית בגובה של 100%, או לחלופין נכות של 89% ומעלה בחישוב מיוחד. לצורך החישוב הזה צריך לבחון מה דרגת הנכות של חולי הסרטן, אבל מעצם המהות של המחלה מדובר על דרגת נכות גבוהה.

את הפטור ניתן לקבל על הכנסות מהעבודה בגובה של יותר מחצי מיליון שקלים, או כ-50,000 ש'ח במקרה של הכנסות שאינן מהעבודה. הסכומים מתעדכנים מפעם לפעם, אבל ברור שמדובר כאן על סיוע כלכלי משמעותי.

זכויות מקיפות אחרות

רשימת הזכויות של חולי סרטן, עם או בלי קשר לדרגת הנכות, היא מקיפה בכל קנה מידה. הם מקבלים הנחות על טיפולים בבתי החולים וגם היבטים אחרים של הביקור (פנייה לחדר מיון או חניה), מקבלים פטור מתשלומים שונים בקופת החולים, מקבלים סבסוד של רכישת תרופות ואמצעי עזר, זכאים לקבלת דמי מחלה בשיעור משמעותי, לא נדרשים לשלם אגרת רישוי ועוד.

פעילויות האגודה למלחמה בסרטן

האגודה למלחמה בסרטן היא כתובת מרכזית של אנשים הסובלים מהמחלה הקשה הזו, ולא בכדי. היא מפעילה מרכזי מידע, מעניקה סיוע כספי לזקוקים לו (מכספי תרומות) ומסייעת בהמון מובנים אחרים. חלק מהסיוע של האגודה למלחמה בסרטן ניתן על ידי מחלקת השיקום והרווחה, שמתפעלת מספר סדנאות ומציעה שירותי ייעוץ והכוונה בנושאים שונים (דוגמת קבלת סיוע בקהילה, ייעץ מיני), ימי עיון, קבוצות תמיכה, אספקת בעלי מקצוע בתחומים שונים להעניק שירותים ללא תשלום לחולי סרטן ועוד.

האגודה למלחמה בסרטן וגופים אחרים מעניקים שיקום מקצועי בתחומים שונים, בלי קשר לזכויות האחרות שמקבלים חולי הסרטן. השיקום הוא לעיתים לאוכלוסיות מוגדרות, דוגמת נפגעי עבודה או אלמנים/אלמנות של חולי סרטן. פרויקטים ייעודים וחשובים מאד נעשים עבור אוכלוסיות ספציפיות, דוגמת ילדים חולי סרטן.

עוד על זכויות לחולי סרטן תוכלו למצוא באתר iscort.org.il