חידושים אחרונים בתחום ניתוחי החלפת מפרק

החלפת מפרקי ירך וברך מעלימים את הכאב ומשפרים את התנועה בקרב מאות אלפי אנשים ברחבי העולם. חולים צעירים ופעילים מבקשים הליכים אלו, ומסיבה זו, המנתחים ומפתחי השתלים ממשיכים לשפר את התותבות ושיטות הניתוחים.בשנים האחרונות, יצרנים פיתחו תותבות חדשניות מפלסטיק ומתכות, שהפכו את המפרקים החלופיים למהימנים יותר וארוכי טווח. התותבות החדשות מסייעות לחולים צעירים לשמור על רמת פעילות גבוהה ללא כאב.

שיפורים מהותיים

במהלך עשר השנים האחרונות, שיטות ייצור ועיבוד חלקי חילוף להחלפת מפרקים השתפרו, וכתוצאה מכך התחליפים מחזיקים מעמד למשך שנים ארוכות יותר.

סוג חדש של פלסטיק, שנקרא פוליאתילן, מאט באופן משמעותי את שחיקת השתלים. הפלסטיק החדש מחזיק מעמד לטווח הארוך מאוד, ומחקרי מעבדה שבדקו את יעילות השתלים באמצעות מודלים של ירכיים, הראו שהם יכולים להימשך אפילו עשרות שנים.

התקדמות גדולה נוספת ניכרת בפיתוח מתכות נקבוביות ביותר המשמשות לניתוחי החלפת מפרקים. בעבר, הניתוחים היו מורכבים, היות ותותבת כושלת גורמת במקרים רבים לאובדן עצם, כך שקשה לחבר אליה את השתל החדש.

אליה וקוץ בה

מתכות חדשות אלו שיפרו באופן משמעותי את יכולת העצם הנותרת לגדול לתוך השלים, ויצרו קשר מאובטח הנמשך זמן רב.

אך לא כל הטכנולוגיות החדשות חיוביות. הנתונים מראים שחולים שעברו ניתוחי החלפת ירך ממתכת, שייכים לשיעור גבוה יותר של ניתוחים חוזרים.

חידושים עתידיים

תחום החלפת המפרקים ממשיך להשתמש בחומרים טובים יותר שמבטיחים תוצאות משופרות לחולים.

בניתוחי החלפת מפרק ברך, למשל, יצרנים הציגו טכנולוגיה שמייצרת מכשירים המותאמים למטופלים בודדים. שיפורים נוספים נראים באופק אף עבור משטחי מתכת באמצעות שימוש מתקדם בזירקוניום חמצון קרמיקה.

מכשיר חדש להחלפת מפרק ברך

מכשיר זה הוא פרי פיתוחה של חברת CARTIHEAL שפיתחה אותו. הוא נקרא Agil-C, והתאפשר בזכות מימון 15 מיליון דולר שהוענק לחברה בפברואר 2016, מארגונים כגון ג'ונסון וג'ונסון חדשנות, אלרון, אקסלמד, ופרגרין ונצ'רס.

דוברי החברה מדווחים שהכספים שימשו לקידום היקף הייצור השוטף של שתלים ותותבות להחלפת מפרקי ברך, סחר אירופאי ראשון בשנת 2017, והרחבת מחקרים קליניים לאזורים טיפוליים חדשים בתחום החלפת המפרקים.

החלפת מפרקים לשיפור איכות החיים

טכנולוגיה חדשנית זו מאפשרת לאוכלוסייה המזדקנת לשמור על איכות החיים ולהישאר יותר זמן בכוח העבודה. באשר לדור הצעיר, סיבות להחלפת מפרקים, כגון עלייה בשיעור ההשמנה, ואורח חיים קדחתני, גורמים להם לבחון את הניתוח כאפשרות נדרשת על מנת לתקן את הנזק שנגרם למפרקים שלהם.

נכון להיום, שתלי ברך חדשים מושתלים בקרב כמעט מאתיים חולים ברחבי אירופה, וההליכים החדשניים קיבלו את אישור ה-FDA.

פריצת דרך בניתוחי החלפת מפרק ברך

באמצעות מודל D3 של הברך, המתבצע באמצעות סריקה ממוחשבת, הרופא מנחה את זרוע הרובוט, המבצע את הניתוח. החלק החולה של הברך חוסך כמות עצם בריאה ורקמה סובבת, ככל הניתן.

החדשנות היא נטילת סחוס בלוי מעט, וחלק קטן מהעצם, והחלפתם בתותבת מתכת ופלסטיק. הליך זה לא התאפשר בעבר, והיות והניתוח נחשב לפולשני מינימאלי, ההתאוששות מהירה בהרבה.

בארצות הברית, ניתוחי החלפת מפרקי ברך מהווים שבעה אחוזים בלבד מכלל הליכי החלפת המפרקים. עוד על ניתוחי החלפת באתר jointreplacement.co.il