יש כיום לא מעט שיטות שמטרתן אחת: לגמול את הגוף מעישון. חלקן מוכרות יותר, חלקן פחות, וכל אחת בעלת סיכויי הצלחה משלה. בשנים האחרונות, נכנסה לשדה המשחק שיטת גמילה חדשה – כזו המבוססת על קרני הלייזר, המוכרות לנו היטב מטיפולים רפואיים אחרים. אנחנו נמנה כאן את מאפייניה העיקריים של שיטה זו, יתרונותיה וחסרונותיה.

מאפייני טיפולי הלייזר

שימוש בקרני לייזר לצורך גמילה מעישון החל בבריטניה ב-1992. משם, עברה השיטה למדינות נוספות באירופה ובאמריקה, ובשנים האחרונות – גם לישראל. הבסיס של שיטה זו פשוט בהחלט: קרני הלייזר "נורות" לאזורים שונים בגוף האדם, אשר מהווים את מרכז האנרגיה שלו (ידיים, אף אוזניים וכן הלאה). בעצם פעולה זו, משחרר הגוף למעשה אנדרופינים, אותם כימיקלים חיוביים אשר נמצאים בגוף, ומהווים גורם עיקרי לעישון.

למה הכוונה? ובכן, האנדרופינים נמצאים אמנם בגוף, אך לאחר שהגוף מתרגל לסיגריות משתנה ההתנהגות שלהם בו. במצב הזה, לאחר הסיגריה יורדת כמות האנדרופינים בגוף בשיעור משמעותי, והוא מעוניין לצרוך אותם שוב- דרך עישון סיגריה נוספת. קרני הלייזר מסייעות מהבחינה הזו בדיוק. הן משחררות את אותן אנדרופינים, עד שהגוף מתרגל, עם הזמן, להסתדר ללא הסיגריות.

במילים אחרות, ניתן לטעון כי קרני הלייזר מונעות למעשה את ההיבטים הפיזיים של ההתמכרות לניקוטין מלהופיע. הרי ידוע כי אותם תסמינים גופניים, המופיעים בין הסיגריות, הם שמביאים לרוב להגברת העישון. כאשר נמצא פתרון "טבעי", לכאורה או שלא, מוציאים את הסיגריות מהתמונה.

סיוע בהליך הנפשי

יחד עם כל אלה, חשוב לזכור כי טיפול גמילה מעישון צריך לכלול גם היבטים נפשיים, גם הם לא פשוטים לעיתים. כדי לענות על צורך זה, מציעים גורמים שונים גם מפגשים, או אפילו סדנאות שונות, שמלוות את התהליך. מטרתן לא רק לעקוב אחר ההתקדמות, אלא גם להוות אוזן קשבת לכל צורך שעלול לצוץ בדרך.

למי מיועדים הטיפולים?

ברמה הכללית, ישנן מספר אוכלוסיות אשר רצוי מאד שיימנעו מטיפולי לייזר, לצורך הפסקת עישון או לכל מטרה אחרת. ככלל, מומלץ מאד שאנשים מתחת לגיל 18, כמו גם נשים בהריון, יימנעו מהטיפול הזה.

רופאים רבים מציינים את הסכנה שמאפיינת גם חולי אפילפסיה. נדרש שאלה יעברו את הטיפולים רק לאחר אישור של רופא מוסמך בתחום, ורק כשיודעים כן אין כל סיכון בריאותי על הפרק.

יתרונות הטיפול בלייזר (וחסרונותיו)

ההערכות הן כי טיפולי לייזר יעילים למטרות גמילה מעישון בכ-85% מהמקרים- אחוז גבוה במיוחד, גם אם אינו מושלם. יש לציין לזכותו של הטיפול את העובדה שהוא לא נחשב לפולשני, ואינו כרוך בכאב בכל סוג מצידו של המטופל.

מן העבר השני של המשוואה, רבים יציינו כי טיפולי הלייזר נחשבים ליקרים מעט יותר מאלטרנטיבות אחרות הקיימות כיום לצורך גמילה מעישון. הטיפולים, כמו גם המפגשים המלווים להם, כרוכים לא פעם בהוצאות גבוהות באופן יחסי. עם זאת, על רקע אחוזי ההצלחה הגבוהים של הטיפול, ייתכן כי זוהי "הקרבה" ראויה.

אפשרויות טיפול נוספות להפסקת עישון באתר sheifa4life – יש לציין כי קיימות מספר שיטות נוספות אפקטיביות לגמילה – אז קדימה… זה הזמן להפסיק לעשן!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *