הסכנות הבריאותיות בדליפת גז

בשנים האחרונות, שמענו על יותר מדי אסונות שנגרמו עקב דליפת גז. יש הסבורים, בהמשך לכך, כי בלוני גז עלולים להוות, במצבים מסוימים, פצצת זמן מתקתקת של ממש, כשגם הסכנות של גז בישול או חימום ביתי אינן פשוטות. כל אלה מצריכים מאיתנו, כמובן, נקיטת משנה זהירות בכל הנוגע לשימוש בגז, זהירות שבכוחה להציל חיים.

אז מהם בדיוק הסיכונים הבריאותיים של דליפות הגז למיניהן? ומה ניתן לעשות על מנת להתמודד עם הדליפות? על כך ועוד במאמר הבא.

על סכנת ההתפוצצות

כצעד ראשון, ראוי להתייחס לכל אותם תרחישי אסונות, דוגמת זה שהתרחש בנתניה לפני מספר שנים והביא למותם של ארבעה בני אדם, ולפציעתם של עשרות אחרים. מצבים אלה, כמו רבים אחרים, נובעים מדליפת גז, שכשלעצמה נובעת מתחזוקה לא ראויה של מערכות הגז, כשלים טכניים או טיפול שאינו ראוי בה.

גם מיכלי גז מזויפים, כפי שעלולים להיות מוצעים כיום על ידי גורמים מפוקפקים, מהווים גורם סיכון עיקרי. במצבים אלה, כל שנדרש הוא "טריגר", דוגמת הדלקת להבה או מכשירים חשמליים אחרים. גם עישון הוא פעולה שחשוב מאד להימנע ממנה כל אימת שעולה חשש, ולו מינימלי, לדליפת גז: לגזים מתווספים, למטרות אלה בדיוק, תוספי ריח חריפים, שהרחתם צריכה להדליק נורה אדומה, ולהביא לנקיטת כל אמצעי הזהירות.

חשוב להדגיש, בהקשר הזה, כי גז הבישול, המרכזי שעלול להביא לדליפת גז, אינו הופך את התמונה לפשוטה, מהבחינה הזו. הוא כבד מהאוויר, ונוטה להצטבר בבית, במקומות נמוכים. סביר שהמצב היה בטוח הרבה יותר אם הוא היה עולה כלפי מעלה, מפלס את דרכו מחוץ לבית אל האוויר הפתוח.

הבעייתיות בנשימת גז

סוגיה משמעותית אחרת שיש לתת עליה את הדעת, כשמדברים על הסיכונים שבדליפת גז, נוגעת לבני האדם שנחשפים לו באופן ישיר, כלומר, נושמים אותו. נקודה שחשוב להדגיש היא שכל גז כולל בתוכו רמת רעילות זו או אחרת, ולכן נשימה שלו היא הכול חוץ מחיובית. אבל, וזה אבל גדול, רמת הרעילות של הגזים שעלולים להיחשף אליהם, ובעיקר גז הבישול, נמוכה באופן יחסי, וברוב המקרים רחוקה מלהשפיע על בריאותו של האדם.

מצבים קיצוניים, המצביעים על חשיפה לגז בכמות מוגברת, יכללו כבר תסמינים גופניים, שכאשר הם מתרחשים יש לגשת לבדיקה רפואית בהקדם האפשרי. בין הסימפטומים האלה, ניתן למנות סחרחורות, בחילה או כאבי ראש. במצבים הפשוטים יחסית נשימת אוויר צח, לאחר יציאה מהבית, עלולה להספיק להעלים את הסימפטומים, אם כי מומלץ שלא להסתמך על כך לחלוטין.

יש להדגיש כי הדברים אמורים גם לגבי גז החימום, אשר גם לו רמות רעילות הנחשבות נמוכות. אל שאר הגזים, הרעילים יותר, נחשף האדם הממוצע פחות, ולרוב תוך נקיטת אי אילו אמצעי הגנה, שימנעו את הכנסת הגז לתוך הגוף.