בעיות בתפקוד המיני של גברים

תפקוד מיני תקין אצל הגבר מושפע הן מגורמים גופניים, נפשיים וכן מהאינטראקציה בין השניים. אחד מכל ארבע גברים סובל מבעיה כלשהי במרכיבי התפקוד המיני, הכוללים ליבידו, זיקפה, שפיכה ואורגזמה.

ביקשנו מאתר המרכז לתפקוד מיני feeling.co.il שיסקרו עבורנו את הבעיות המרכזיות המאפיינות גברים – להלן פרוט של כל רכיב בתפקוד המיני והפרעות הקשורות בו:

לִיבִּידוֹ- )חמדון בעברית), הינו המרכיב השכלי-רגשי של התפקוד המיני. ליבידו ירוד מתבטא כחוסר חשק מיני כללי, או ירידה בעוצמה ו/או תדירות המחשבות המיניות המתבטאות באופן ספוטנטני או בתגובה לגירוי מיני. ליבידו רגיש לרמות טסטוסטרון וכן לתזונה ובריאות כללית ושימוש בסמים. גורמים הידועים כגורמים לליבידו ירוד כוללים בעיות בתפקוד האשכים, דכאון וכן הצטברות שתנן בדם (למשל כתוצאה בתקוד כיליתי). שימוש בתרופות כגון משתנים מסויימים או תרופות נגד צרבת, וכן מרבית התרופות המשפיעות על מערכת העצבים המרכזית עלולות לגרום לליבידו ירוד.

שפיכה – שפיכה נשלטת על-ידי מערכת העצבים האוטונומית בגוף (כלומר, אין לגבר יכולת שליטה מודעת עליה) בתהליך מורכב. ידוע כי תרופות אנטי-דכאוניות, כגון מעכבי סרוטונין עלולות להשהות או למנוע לחלוטין את תהליך השפכה.

 שפיכה מוקדמת מוגדרת כשפיכה הקורת לפני הרצוי על-ידי הגבר או על-ידי הפרטנר המיני. לרוב שפיכה מוקדמת קורת כתוצאה מחוסר בשלות מינית, חרדה, וכן מרכיבים פסיכולוגיים נוספים. טיפול מתאים כולל טיפול מיני וכן מתן תרופות אנטי-דכאוניות.

אורגזמה- אורגזמה (תחושת פורקן מיני) קורת לרוב יחד עם השפיכה. אנ-אורגזמיה (חוסר בתחושת אורגזמה) עלולה לקרות כתוצאה מחוסר גירוי מספק בפין כתוצאה מבפגיעה בעצבים באזור וכדומה.

זקפה- זקפה היא תוצר של תהליך נוירופסיכולוגי מורכב. בסופו של דבר- בפין מופעלים אנזימים המייצרים חנקן חמצני-הגורם להרפיית שריר חלק המצוי סביב כלי דם בפין. הרפיית השריר החלק גורמת להגברה בזרימת הדם מצד אחד, ועצירתו בפין מצד שני- דבר המתבטא באיבר מין מתוח וקשה.

אימפוטנציה (חוסר יכולת להגיע לזקפה או לשמור עליה לאורך זמן) לרוב נגרמת כתוצאה משילוב כלשהו של בעיות כלי-דם, עצבים, וכן בעיות הורמונליות. מחלות הגורמות לאימפוטנציה הינן לרוב בעיות בכלי-דם (כגון טרשת עורקים) או עצבים (כתוצאה מסיבוכי סכרת, שבץ מוחי, מחלת פרכוסים וכן פגיעה בחוט השדרה). כל בעיה במערכת ההורמונלית בגוף יכולה לגרום לאימפוטנציה והן לירידה בליבידו.  שימוש בסמים וכן גורמים פסיכולוגיים גם עלולים לגרום לאימפוטנציה. להרחבה בנושא אימפוטנציה לחצו כאן

נהוג לקטלג אימפוטנציה כראשונית או שניונית. ראשונית (חוסר בזיקפה בגבר שלא יכל בעבר להגיע לזיקפה) לא שכיחה במיוחד וקורת לרוב כתוצאה מגורמים פסיכולוגיים (כגון אשמה, דכאון, פחד מאינטמיות וכדומה). אימפוטנציה שניונית (חוסר בזיקפה בגבר שכן יכל בעבר להגיע לזיקפה) שכיחה בהרבה, ונגרמת לרוב כתוצאה מרכיב גופני כלשהו. בנוסף, אימפוטנציה עלולה לקרות רק במצבים מסויימים-במקום ספיציפי, עם פרטנר ספיציפי, זמן ספיציפי וכדומה.

טיפול באימפוטנציה מתן תרופות כגון מעכבי פוסודיאסטראז (כגון "ויאגרה") או אפומורפין, הזרקה לתוך השופכה או לגוף הפין של פרוסטגלנדינים, ולעיתים שימוש במשאבות מכניות.