אפשרויות טיפול באסתמה של העור

אסתמה של העור או בשמותיה האחרים אקזמה ואטופיק דרמטיטיס היא מחלה אלרגית של העור. המחלה לרוב מופיעה בילדות ומאופיינת על ידי אזורי אודם וגרד עז בעור. בילדים האזורים המעורבים בדרך כלל כוללים את הפנים, הקרקפת והגפיים. במבוגרים האזורים הנפוצים הנגועים כוללים את כפלי המרפק, כפלי הברכיים ואת העורף. האבחנה לרוב נקבעת לפי תלונות החולה, מראה הפריחה והפיזור שלה. בדיקות לאבחנה ודאית נעשים רק במקרים של חוסר ודאות באבחנה. עוד על הגורמים, אבחון ומידע מידע מקיף נוסף בנושא אסטמה של העור לחצו כאן

מטרות הטיפול הן להפחית את הפריחה והגרד, למנוע את חזרתם ולמנוע סיבוכי טיפול.

טיפול מונע

קיימים גורמים שונים הגורמים להחמרה בדלקת בעור ומהם יש להימנע בכדי למנוע החמרה במחלה. הגורמים כוללים התקלחות בעודף, סביבה יבשה וחמה, לחץ נפשי וחשיפת העור לחומרי ניקוי ולכן יש להימנע מהם כמה שניתן.

לחולים מומלץ לעשות אמבטיה או מקלחת קצרה פעם ביום בלבד ומיד לאחריה למרוח קרם לחות עם מרכיב שומני גבוה ככל שניתן כדי להימנע מעור יבש ככל שניתן.

טיפול תרופתי

קיימים מספר סוגים של תרופות לטיפול במחלה. קבוצה אחת היא תרופות נוגדות אלרגיה, נוגדי היסטמין. תרופות אלה יכולות להועיל בהורדת הגרד של החולים. לרוב תרופות מהדור הישן של קבוצה זו יעילה קצת יותר מהדור החדש אך תרופות אלה גורמות ליותר ישנוניות מהדור החדש.

קבוצה נוספת כוללת את הסטרואידים. תרופות אלה מדכאות דלקת בצורה חזקה ביותר והן יעילות מאוד. ניתן למרוח סטרואידים במקום המודלק או לקחת סטרואידים דרך הפה. לרוב מתן דרך הפה נשמר רק למצבים של דלקת שלא עוברת או בהתלקחות חריפה לתקופה קצרה כדי לעצור את ההתלקחות.

לתרופות אלה תופעות לוואי רבות במתן ממושך בעיקר במתן דרך הפה. תופעות הלוואי כוללות בין השאר השמנה, עליה בערכי סוכר, דיכוי בלוטת האדרנל, סימנים על פני העור, שיעור יתר ועוד. שימוש ממושך על פני העור יכול לגרום לאטרופיה של העור וגם לתופעות לוואי הנראות במתן דרך הפה אם כי ברמה מופחתת.

קבוצה נוספת לדיכוי דלקת הינם תרופות המעכבות קלצינאורין. תרופות אלה מדכאות תאי דלקת והן יעילות מאוד לאסתמה של העור. בנוסף תרופות אלה לא גורמות לאטרופיה של העור או לתופעות הלוואי של הסטרואידים ולכן מומלצות לטיפול בעיקר בדלקת בעור הפנים, הקרקפת וכפלי הגפיים.

תרופות אלה משמשות גם ככימותרפיה ויתכן כי הן מעלות את הסיכוי לסרטן. עקב כך מומלץ להשתמש בהן רק כקו שני כשתרופות אחרות לא עוזרות. הן לא מומלצות לשימוש בילדים מתחת לגיל שנתיים או בחולים עם דיכוי חיסוני.

טיפול בזיהום

חולים הסובלים מאסתמה של העור מועדים יותר לחלות בזיהום של העור הנובע מכך שהעור המודלק מגן פחות מפני זיהומים. במקרים של זיהום בחיידקי סטאפילוקוק יש לטפל באנטיביוטיקה. בחולים אלה תיתכן גם התפרצות קשה של הרפס בעור. במקרים כאלה יש לטפל בתרופות נגד ווירוסים דרך הפה.