הטיפול בקשיש – ממטפלת סיעודית – עובד זר – בית אבות ודיור מוגן

במאמר זה אפרט את האפשרויות השונות באמצעותן ניתן לטפל במבוגרים בני גיל הזהב, על יתרונותיהן וחסרונותיהן של אפשרויות אלו. לעיתים נוכל לבחור בין אפשרויות טיפול שונות ולכן חשוב להכיר את האופציות השונות העומדות בפנינו.

 מטפלת סיעודית

 טיפול סיעודי משלב שלושה אלמנטים:

  • טיפול אישי התומך בפעולות שגרתיות כגון עזרה בלבוש הבגדים, רחיצה, עזרה בשירותים ובאכילה.
  • טיפול ביתי שנועד לעזור בפעולות תחזוקת הבית כגון- נקיון, סידור הבית, בישול, אירוח, קניות מצרכים, כביסה וכדומה.
  • טיפול רפואי המסייע להשגחה הרפואית על הקשיש כגון זריקות, נטילת תרופות, בדיקות שגרתיות, פעולות ריפוי בעיסוק וכדומה.

 ניתן להעסיק מטפלת סיעודית במשרה מלאה או במשרה חלקית בהתאם לצורכם של הקשיש ובני משפחתו.

כאשר מעסיקים מטפלת סיעודית הקשיש לא מחוייב לעזוב את מקום מגוריו המוכר והאהוב- זהו גם היתרון שבכך. הקשיש ממשיך להרגיש עצמאי ושולט בסביבתו. למעשה הקשיש יכול להמשיך את שיגרת חייו כמעט ללא שינוי. טיפול סיעודי ניתן רק במצבים בהם היכולת הקוגניטיבית של הקשיש במיטבה והוא מתנהל באופן עצמאי בחלק ממשימות היומיום. טיפול זה הינו אישי אך בהיבט החברתי אינו נותן מענה מספק.

עובד זר

בני המשפחה אינם יכולים לשאת בעול הטיפולים וההשגחה על הקשיש לבדם לכן משפחות רבות מעדיפות להעסיק עובד זר סיעודי אשר יתן יד ויקל על הקשיש ומשפחתו. טיפול על ידי עובד זר משלב רק שניים מן האלמנטיים ההכחיים לטיפול בקשישים. האחד הינו הטיפול האישי והשני הוא הטיפול הביתי.

היתרון שבהעסקת עובד זר על פני עובדים סיעודיים הוא האפשרות שהמטפל יגור בבית הקשיש ויהיה זמין לצרכיו 24 שעות. טיפול זה הינו זול יותר ומעניק יכולת גם למשפחות שאינן בעלות אמצעים כלכליים גבוהים המאפשרים מענה לצרכיו המיוחדים של הקשיש.

בית אבות

פתרון נוסף למתן טיפול מקצועי ויעיל לבני גיל הזהב הינו מעבר למקום מגורים מוגן – בית אבות. הסדרי מגורים אלו מעניקים תמיכה רפואית, סוציאלית, סיעודית והכל במקום אחד – ומותאמים למצבים תפקודיים שונים – החל מבית אבות רגיל או בית אבות לקשישים סיעודיים / בית אבות לתשושי נפש. למקום זה מגיעים קשישים רבים וקיימות פעילויות חברתיות אשר מעשירות את יומו של הקשיש.

ברוב המקרים קשיש הנשאר בביתו מבודד מן הפעילויות החברתיות ואילו בבית אבות הוא מוקף באירועים חברתיים וחברה עשירה ומגוונת של בני גילו. בתי אבות מעניקים  לקשיש את התמיכה לו הוא זקוק אך שומרים על עצמאותו והיכולת החברתית שלו, אך לעומת הטיפולים האחרים הטיפול אינו אישי כמו מטפלת סיעודית או עובד זר אשר תשומת ליבם שייכת לקשיש אחד בלבד.

דיור מוגן

דיור מוגן הוא גולת הכותרת של אפשרויות הטיפול בקשיש. בדיור מוגן תוכלו למצוא רמת חיים גבוהה לצד סביבה מוגנת ובטוחה, שלל פעילויות, חוגים והעשרה תרבותית. דיור מוגן מיועד למבוגרים עצמאיים לחלוטין אשר מסוגלים להנות מהזמן הפנוי.