סכנות בריאותיות בדיאטה מהירה מאוד

עודף משקל מהווה סיכון משמעותי לבריאותנו, ובהחלט רצוי להשקיע מאמצים על מנת להיפטר מקילוגרמים מיותרים – אבל באופן הדרגתי, שכן דיאטה מהירה מאוד או מהירה מדי עלולה להזיק הרבה יותר מאותו עודף משקל שבו נלחמים (בדיוק כשם שניסיון לחסל יתוש שנחת על ראשכם באמצעות פטיש אינו רעיון מזהיר…)

למרבה הצער, חלקים ניכרים מן האנושות מתעלמים מהפתגם של חז"ל "החיפזון מן השטן" ומעדיפים תוצאות מהירות וחסרות יציבות על פני תהליכים בריאים המבטיחים הצלחה לאורך זמן. כתוצאה מכך, פותחו שיטות רבות של דיאטה מהירה מאוד המבטיחות הרזיה במהירות האור – תוך התעלמות מהנזקים הכרוכים בתפריט דל קלוריות יתר על המידה ובפרט כזה שאינו מכיל את כל החומרים החיוניים לגוף.

דיאטה מהירה מאוד – מצוקות פיזיות

ירידה דרסטית במשקל תוך זמן קצר גורמת לגוף לייצר פחות כדוריות דם לבנות, ומאחר שלאלה תפקיד מרכזי במערכת החיסון הרי שיכולתו של הגוף לשמור על עצמו נפגעת משמעותית בעת דיאטה מהירה מאוד. בנוסף, גם הכמות הנמוכה מדי של חלבונים לה זוכה הגוף פוגעת בתפקודה של המערכת החיסונית, וכך גם המחסור במינרלים חיוניים ובפרט האבץ. התוצאה: האדם חשוף למחלות שונות ומשונות ובריאותו הופכת רופפת.

סכנה פיזית נוספת האורבת לאלה המבצעים דיאטה מהירה מאוד טמונה בהיעדר כמות מספקת של סידן בתפריט. רמה נמוכה מדי של סידן בגוף מגבירה את הסיכוי לשברים בעצמות ולהיווצרות אוסטיאופורוזיס וכן פוגעת בשיניים (שגם הן זקוקות לסידן בדיוק כמו העצמות) עד כדי ריקבון ואובדן שיניים.

איבר נוסף הנמצא בסכנה הוא הלב, שכמו כל שריר זקוק לחלבונים – ואלה פשוט מבוששים לבוא עקב הסרת מאכלים רבים מהתפריט והיצמדות לתזונה דלה מדי.

מצוקות רגשיות

לא רק סכנות פיזיות ממתינות למעדיפים דיאטה מהירה מאוד על פני הרזיה נכונה (כזו הכוללת תפריט בריא ומאוזן ופעילות גופנית המביאים לירידה מתונה אך עקבית במשקל). סכנות חמורות לא פחות הן אלה התוקפות את האדם מבחינה רגשית ומנטלית, ועלולות לערער את נפשו לחלוטין ולפגוע קשות בתפקוד היומיומי.

סכנה אחת היא דיכאון: אם התזונה אינה כוללת מספיק פחמימות (הנחשבות אויבות מרות של הרוצים לרזות, כך שבמקרים רבים דיאטה מהירה מאוד מקצצת דרסטית בכמותן), רמת הסרוטונין במוח יורדת משמעותית. המתח הכרוך בדיאטה קיצונית, הלחץ שחווה הגוף עקב השינוי הדרמטי והירידה ברמת הסרוטונין חוברים יחדיו ועלולים להוביל לשינויים תכופים וקיצוניים במצבי הרוח, למצבי רוח ירודים במיוחד ואף לדיכאון של ממש.

גם היכולות הקוגניטיביות של מי שבוחר בדיאטת כאסח זו או אחרת נפגעות, לא רק בגלל תחושת הרעב התמידית שמשתלטת על התודעה ומותירה מעט מאוד קשב וריכוז למטלות אחרות אלא גם בשל המחסור בוויטמינים ובמינרלים הנחוצים למוח לשם תפקוד תקין, ובפרט ויטמין B12, ויטמין B1, ויטמין B5, חומצת השומן אומגה 3, ברזל, סלניום וחומצה פולית.

למידע נוסף על דיאטה לחצו כאן.

מאמרים נוספים בקטגוריה זו

[catlist categorypage=yes numberposts=-1]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *