הגורמים לאירוע מוחי

 האירוע המוחי (CVA) נגרם משתי סיבות עיקריות: דימום מוחי (שבץ המורגי) או חוסר אספקת דם (שבץ איסכמי). אירוע מקדים לאירוע מוחי גדול יותר, עשוי לתת את אותותיו באופן זמני (TIA) ולהיעלם לאחר פרק זמן קצר. תשומת לב לתסמינים המקדימים או טיפול בגורמי הסיכון עשויים להפחית את התחלואה והתמותה מאירועים מוחיים, הנעשים נפוצים יותר ויותר. גורמי הסיכון נחלקים לאותם גורמים אשר אינם ניתנים לשליטה על ידי המטופל, כמו למשל גורמים גנטיים, היסטוריה משפחתית, גיל ומגדר; וגורמי סיכון אשר ניתנים לשליטה כמו למשל פעילות גופנית, עישון, לחץ דם ורמות כולסטרול גבוהות.

 מדוע זה קורה?

מחקר רב משתתפים אשר ניסה לגלות את הגורמים לאירועים מוחיים בעולם המערבי, גילה כי ישנם עשרה גורמים עיקריים, אשר רובם ניתנים לשליטה על ידי המטופלים עצמם. הגורם העיקרי לשכיחות הגדולה של אירוע מוחי, הינו יתר לחץ דם, כמו גם עישון, השמנת יתר, חוסר פעילות גופנית וריבוי שומנים ומלח בתזונה.

אוטם מוחי ודימום

גורמי הסיכון המוזכרים לעיל, גורמים בשכיחות הגבוהה ביותר לאירוע מוחי אשר נגרם על רקע איסכמי, וחוסר אספקת דם למוח. אירוע זה נגרם כתוצאה מחסימה של כלי הדם הקטנים, על רקע תהליך טרשתי אשר פגע בדפנות כלי הדם (בדרך כלל בעורקי התרדמת, המכונים קרוטידס ונמצאים בצוואר). קריש דם (טרומבוס) עלול לחסום את אחד מכלי הדם הקטנים, ולגרום לשיבוש ואף חסימה מלאה של כלי זה.

הטיפול הרפואי המיידי, חייב לנסות להמיס את קריש הדם, לפני חסימה מלאה של הכלי. הטיפול המידי הינו חשוב וקריטי להמשך שיקומו של המטופל ולהעלאת איכות חייו בעתיד. בדרך כלל לאחר אירוע זה, ייתכנו אירועים מוחיים נספים, ועל כן, יומלץ למטופל ליטול טיפול פרמקלוגי, אשר מנסה לסייע ולהפחית סיכון זה.

אירוע מוחי איסכמי

אירוע מוחי איסכמי עלול להופיע גם על רקע פרפור פרוזדורים (ושליחת קרישי דם) או עקב סיבוכים של אירועים לבביים אחרים. אירוע מוחי על רקע דימום, נגרם, על פי רוב, מקריעה או דליפה (aneurysm) של כלי דם מוחי. דימום זה, גורם ללחץ רב על רקמת המוח ואיבוד תפקודים באופן מידי. תאי העצב אשר נמצאים בסביבת הלחץ והדימום, עלולים להיפגע אף הם, באופן בלתי הפיך. הטיפול באירוע זה חייב להיות מידי, ונחשב לטיפול חירום על מנת להציל את חייו של האדם. לפעמים, עשוי האדם לחוש בתסמינים מוקדמים אשר צריכים להחשיד לכיוון אירוע מוחי קרב, כמו למשל כאבי ראש חזקים והולמים.

האירוע המוחי בראי הרפואה המשלימה

הרפואה האלטרנטיבית, המשלימה רואה את הלחץ והסטרס הנפשי כאחד מהגורמים העיקריים לאירוע המוחי. שיטה זו גורסת כי הלחץ המופעל על המטופל, מחליש את כל הגוף בכלל ואת הכליות והכבד בפרט. מעבר לכך, הרפואה הסינית מאמינה כי אירוע מוחי עלול להיגרם מתזונה לא מסודרת, כאשר המטופל מרבה באכילת שומנים, מזון מתובל, ג'אנק פוד ומרבה בסוכרים. מזון זה, מחליש את הטחול ואת פינוי הלחות. כאשר אדם זה, בנוסף, אף עסוק בפעילות פיזית מוגזמת הוא עלול לסבול מחולשה של השרירים ומחוסר אספקת דם.

אירוע מוחי, על פי הגישה הסינית נגרם על רקע ה"רוח", ועלול לערב פגיעה באיברים פנימיים נוספים, ובתפקודים חיוניים כמו דיבור, הכרה ותנועה. למרות שלממד זה אין הוכחות מהתחום הקונבנציונלי, אין ממליצים המרפאים המשלימים למיניהם להימנע משיטות הטיפול המערביות, אשר פעמים רבות, עשויות להציל חיים. הם מסתפקים באיזכור גורמי סיכון נוספים ואחרים להתרחשותם של אירועים מוחיים, אשר מהם יש להימנע, במידה ורוצים להפחית את הסיכון לאירוע מוחי.