מהו הליקובקטר פילורי ואיך הוא משפיע על איכות החיים?

הדבר המדאיג הראשון שאתם צריכים לדעת על חיידק הליקובקטר פילורי הוא שהוא נמצא בגוף של רובנו – על פי ההערכות כשבעה מבין עשרה אנשים סובלים ממנו. הוא מתיישב במערכת העיכול, גורם לנזקים מגוונים לה אבל משפיע לרעה גם על איברי ומערכות הגוף האחרות.

אם זה לא מספיק, המודעות אליו נחשבת לנמוכה באופן יחסי, כך שרבים לא יודעים כיצד לזהות אותו ומה ניתן לעשות כדי להתמודד איתו. המאמר הבא, כולנו תקווה, יסיר חלק מסימני השאלה האופפים את החיידק ה"מסתורי" הזה.

הכירו את חיידק ההליקובקטר הפילורי

הליקובקטר פילורי הוא אחד מבין החיידקים הרבים אשר הפכו את מערכת העיכול לביתם (לצד כמובן חיידקים "טובים" שדווקא חיוניים לגוף). הליקובקטר פילורי התגלה לפני כ-35 שנה – המגלה זכה לפרס נובל על ההישג – והוא עלול להיות צרה צרורה מכל הבחינות. החיידק קיים אצל רוב האוכלוסייה כאמור, כאשר השכיחות לה עולה ככל שהאדם מתקדם בגילו.

בדומה לחלק מהסוגים אחרים של חיידקים במערכת העיכול, גם במקרה של הליקובקטר פילורי ההידבקות עלולה להיגרם עקב מספר תרחישים עיקריים: הדבקה דרך הרוק, דרך הפרשות הגוף או לחלופין בעת אכילת מזון "נגוע" בחיידק (מבחינה מעשית מזון מזוהם או כזה שאינו בושל דיו).

שורה ארוכה של סיבוכים

לא תמיד ההשפעה שמביא לה חיידק הליקובקטר פילורי היא ישירה, אבל בחינת הקשרים האפשריים שלו מעלה סימני דאגה. רשימת התסמינים העיקריים שהחיידק עלול לגרום להם כוללת מיגרנות וכאבים עזים במקומות אחרים בגוף, פגיעות בעור (קשר נמצא בין החיידק לבין מחלת העור אורטיקריה) ואפילו אלצהיימר. במחקרים קודמים שנערכו נמצא כי אצל רוב האנשים שסבלו מאלצהיימר בקבוצת המחקר התגלה חיידק הליקובקטר פילורי במערכת העיכול.

מחקרים הראו כי אנשים הסובלים מהחיידק נמצאים בקבוצת סיכון מוגבר למחלת לב אשר הביטוי המובהק שלה הוא פרפור פרוזדורים. קשר אחר שנמצא הוא בין החיידק לבין סרטן הקיבה, אם כי הקשר עדיין דורש גיבוי מחקרי נוסף. החיידק עלול במצבים מסוימים להביא לכאבים בעת קיום יחסי מין מנקודת המבט של בנות המין היפה וכן לקשיי פוריות אצל הסובלים ממנו, הן גברים והן נשים.

אבחון החיידק

אבחון חיידק הליקובקטר פילורי אינו דבר של מה בכל על רקע העובדה שחלק מהתסמינים שלו הם כלליים ועלולים לאפיין באותה מידה שורה ארוכה של צרות אחרות בגוף. נקודת ההתחלה בדרך לטיפול המוצלח היא אבחון מהיר, נכון ומדויק, שיכול להתבצע במספר דרכים.

הבדיקה הנפוצה ביותר לאיתור החיידק היא בדיקת נשיפה לתוך מבחנה ייעודית, הנעשית לאחר שהאדם הנבדק שותה מיץ בעל חומר שעבר סימון.

בדיקה אפשרית נוספת היא גסורסקופיה – ביצוע דגימה מהקיבה ומהתריסריון – שאינה נחשבת לפשוטה על רקע ההיבט הפולשני שלה. בדיקות דם או צואה יכולות להשלים את התמונה, כאשר שילוב בין מספר אופני אבחון בדרך לקבלת תשובה מלאה יותר הוא בהחלט בגדר אפשרות.

דרכי הטיפול

באשר לטיפול, כמו שלל מצבים רפואיים הוא נחלק לקונבנציונלי ואלטרנטיבי. הטיפול המסורתי לחיסול החיידק עונה לשם "הטיפול המשולב" ומבוסס על שילוב בין שתי תרופות אנטיביוטיות וכן תרופה המשמשת על תקן נוגדן חומצה. זהו טיפול אגרסיבי שנועד ליישר קו עם החיידק התוקפני הזה.

בגזרת הטיפולים האלטרנטיביים תמצאו טיפולים דוגמת צמחי מרפא, ביצוע התאמות נקודתיות בתפריט (למשל צריכת שום הידוע בפעילותו האנטי-בקטריאלית), טיפולים מקשת רפואת המזרח כמו דיקור סיני ועוד. לא כל הטיפולים האלה מוכחים בצורה מלאה מבחינה מקרית, אבל ברמת היעילות תמצאו אנשים רבים שיטענו שהם שעשו עבורם את ההבדל.

אופציה נוספת ומומלצת לטיפול מתחיל באבחון ממוחשב המאתר חיידק הליקובקטר פילורי (בין שאר התחלואות שניתן לאתר בעזרת האבחון המתקדם) ולאחר מכן טיפול נטורפתי מקיף לאור תוצאות האבחון על מנת להפחית את התסמינים שהחיידק מביא עימו ולשפר את איכות החיים מהר ככל האפשר.