פגיעה במהלך העבודה

כל אדם צריך לעבוד למחייתו. הבעיה מתחילה כאשר העבודה עצמה פוגעת או מסכנת את החיים שלו, מה שבהחלט אפשרי בלא מעט מקצועות ומצבים. תאונת עבודה מוגדרת על פי חוק כפגיעה שעובר האדם במהלך העבודה ובעקבות העבודה, או לחלופין מצב בו האדם נפגע בדרך שלו מהבית לעבודה ובכיוון השני (ללא סטיות מהדרך).

אם התרחשה פגיעה מהסוגים שתוארו מעלה, היא עלולה לגרור הוצאות כספיות גדולות על השבת הנזקים, ולעיתים אף להביא לפגיעה אנושה ביכולת העבודה וההשתכרות של האדם. לכן ברור הרצון של רבים לתבוע את הגורמים הרלוונטיים, ולקבל זכויות שיהפכו את ההתמודדות שלהם עם המצב החדש למעט פשוטה יותר, לפחות מבחינה כלכלית.

התנהלות מול המוסד לביטוח לאומי

עובדים שכירים, עובדים עצמאיים (הרשומים במוסד לביטוח לאומי) ואנשים בהכשרה מקצועית הם חלק מהאוכלוסיה המבוטחת בביטוח נפגעי עבודה, אחד החשובים המוענק על ידי המוסד לביטוח לאומי. במסגרת הביטוח ניתן לקבל פיצוי עבור פגיעות שמביאות לכך שהאדם נעשה למעשה בלתי כשיר לעבודה, לפרק זמן כזה או אחר.

את דמי הפגיעה ניתן כיום לקבל לתקופה של עד לשלושה חודשים. יש לציין שאנשים שהוכרו כנפגע בעבודה, בין אם כתוצאה מתאונת עבודה ובין אם ממחלת מקצוע, זכאים במקרים מסוימים לטיפולים רפואיים חינם.

אם הפגיעה הביאה לנכות בדרגה מסוימת אצל האדם, הוא יכול לקבל קצבת נכות לעבודה או מענק. לצורך זה עליו לעבור ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי, שבוחנת את מימדי הנזק ורמת התפקוד הנוכחית של האדם, שמשפיעים כמובן על יכולת ההשתכרות שלו ועל גובה הקצבה שהוא יכול לקבל.

תביעת המעסיק

בהרבה מאד מקרים קיימת אפשרות לתבוע באופן ישיר את המעסיק או את מקום העבודה עבור הנזק. במקרה הזה חובת ההוכחה מוטלת על האדם, שנדרש להוכיח לא רק את עצם הפגיעה – אלא גם שהתאונה נבעה מרשלנות או ממחדלים של המעסיק: תשתיות לא בטוחות במקום העבודה, חשיפה לחומרים מסוכנים וכן הלאה.

האתגר הגדול כאן הוא להוכיח לא רק עצם את הרשלנות או את מימדי הפגיעה הגופנית, אלא גם שיש קשר ישיר בין השניים: כלומר, שהרשלנות היא שגרמה לנזק, ולא שום גורם אחר.

כדי להוכיח את הדברים הלא פשוטים האלה, נדרש פעמים רבות להיעזר במומחים לתחום: למשל גורמים רפואיים שיספקו חוות דעת על עצם הפגיעה ומימדיה. לצד זה חשוב לאסוף כמה שיותר "ראיות", למשל מסמכים רפואיים או קבלות על הוצאות רפואיות.

המלצה מועילה נוספת היא לרשום או אפילו לתעד את פרטי האירוע, לאסוף עדים פוטנציאליים הנמצאים במקום העבודה וכן הלאה. רבים ימליצו להיעזר לצורך הגשת התביעה בעורך דין הבקיא בתחום פגיעה בעבודה, מכיוון שזה ממש לא פשוט: מקומות תעסוקה רבים, בייחוד הגדולים ביניהם, מעמידים רשת הגנה שקשה לפעמים לחדור, למשל בדמות סוללה מרשימה של עורכי דין.

תביעת חברת הביטוח

לאנשים רבים המועסקים כיום, בין אם שכירים ובין אם עצמאיים, יש ביטוח רפואי פרטי. הם משלמים עליו מדי חודש סכומים גבוהים, ומצפים שהביטוח יוכל לסייע להם במידת הצורך. כדי לדעת אם הוא יכול להיכנס לתמונה, נדרש כמובן לראות מה כוללת הפוליסה, אילו כיסויים היא מספקת, עד אילו סכומים ומהם הסייגים להפעלת הביטוח. ביטוחים רבים כן מתייחסים לנושא של תאונות אישיות, פגיעה בכושר העבודה או קבלת החזר על טיפולים רפואיים, ולכן ניתן להשתמש בהם לאחר הפגיעה.

הבעיה, גם כאן, היא שחברות הביטוח עלולות להערים קשיים. ההמלצה לתעד את מאפייני המקרה, לאסוף חוות דעת ומסמכים חיוניים היא נכונה גם במקרה בו מגישים תביעה נגד חברת ביטוח.