הסרת משקפיים בלייזר – יתרונות וחסרונות

האם אתה בקיא ביתרונות והחסרונות של הסרת משקפיים בלייזר? מחלות עיניים הן מחלות שכיחות ביותר, המשפיעות כמעט על כולם, כולל ילדים ומבוגרים. אחת ממחלות העיניים המטופלת באמצעות לייזר היא בעיות בצילינדרים או אסטיגמציה. אך תחילה יש להבין מהי הסרת משקפיים בלייזר.

הליך ניתוח הסרת משקפיים בלייזר

זהו הליך כירורגי המשתמש בלייזר לתיקון ראייה. הליך זה נועד לתקן בעיות בעיניים באמצעות עיצוב מחדש של הקרנית. בזכות ההליך, האור נופל על הקרנית ומאפשר התמקדות, מה שמבטל את הצורך במשקפיים או עדשות מגע, והראייה משתפרת בקרב רוב המטופלים.

במהלך הניתוח, טיפות עיניים משמשות להרדמת העין. טבעת יניקה המורכבת על הקרנית מתקנת אותה. קרום דק ומעוגל חותך חריץ מהשכבה החיצונית של הקרנית, באמצעות מכשיר מיוחד. קפלי הקרנית אינם מוסרים לחלוטין, אלא נמשכים לאחור, כך שהמנתח יכול לעבוד על הרשתית שנמצאת מתחת.

עיצוב מחדש של רקמת הקרנית הבסיסית

זהו השלב הבא, והוא מבוצע בהתאם לצרכי המטופל. עיצוב מחדש של הקרנית משתנה ממטופל למטופל, בהתאם לבעיות הראייה הבסיסיות. לאחר שהעיצוב מחדש מבוצע עם לייזר, יריעת הקרנית משנה את מיקומה והמנתח יכול לרפא את המקום.

הניתוח מבוצע ללא תפרים, אך למרות שהוא נחשב להליך פופולארי יעיל ביותר לטיפול בבעיות ראייה, חלק מהמטופלים עלולים לחוות תופעות לוואי וסיבוכים מסוימים. לכן מומלץ להעריך את היתרונות והחסרונות של הסרת משקפיים בלייזר טרם הבחירה בו.

יתרונות ניתוח הסרת משקפיים בלייזר

בדומה לטיפולים כירורגיים אחרים, ניתוח הסרת משקפיים בלייזר טומן בחובו סיכונים וסיבוכים. הסקרים האחרונים מראים כי כתשעים אחוזים מהמטופלים מרוצים מתוצאות הניתוח. יחד עם זאת, הליך זה אינו חף לחלוטין מסיכונים. אך ראשית, יש לבחון את יתרונות הניתוח.

  • שיפור הראייה – ההליך הכירורגי יעיל ביותר לטיפול בבעיות קוצר ראיה ובעיות ראייה מרחוק. רוב המטופלים שעברו ניתוח הסרת משקפיים בלייזר מרוצים מהתוצאות.
  • הליך אשפוז – הניתוח מבוצע במסגרת אשפוז ואורך בסביבות עשר דקות עד רבע שעה לטיפול בכל עין. ההליך יכול להתבצע על שתי העיניים באותו טיפול, או שניתן לבצע את הניתוח בימים שונים.
  • כאב מינימאלי – ניתוח הסרת משקפיים בלייזר כרוך בכאב וחוסר נוחות מינימאליים. בעוד שההרדמה ניתנת בצורת טיפות עיניים, טיפול תרופתי יכול לשמש את המטופל גם כרגיעה במהלך ההליך. הניתוח אינו כרוך בתפרים.
  • תוצאות תוך זמן קצר – ריפוי מהיר, התאוששות מהירה ותוצאות טובות. ברוב המקרים, העין תתייצב בתוך ימים ספורים. ניתן לראות את התוצאות הישירות בקרב מטופלים עם בעיות ראייה מתונות.
  • הליך חד פעמי – ניתוח הסרת משקפיים בלייזר מבוצע בדרך כלל פעם אחת בלבד, בתוך מספר דקות. יחד עם זאת, בגילאים מבוגרים, חלק מהמטופלים עדיין יזדקקו למשקפי קריאה. במקרה כזה, הם יכולים לבחור לעבור ניתוח נוסף לתיקון ראייה.
  • אין צורך יותר במשקפיים או עדשות מגע – ההליך מהווה יתרון למטופלים אלרגיים לעדשות מגע ולמעוניינים להיפטר מהמשקפיים. הליך זה יעיל ביותר לעוסקים במקצועות שאינם מאפשרים הרכבת משקפיים או עדשות מגע.

חסרונות ניתוח הסרת משקפיים בלייזר

הניתוח נושא גם מספר חסרונות בדומה להליכים כירורגיים אחרים. סכנת פציעה במהלך הניתוח עלולה להתרחש, למרות שמדובר באחוזים קטנים ביותר. אלו הם החסרונות של הניתוח:

  • תופעות לוואי – ניתוח הסרת משקפיים בלייזר עשוי לגרום לתופעות לוואי בלתי רגילות. חלק מהמטופלים עשויים לחוות בליטת עיניים, הילות ראייה, כפילות ראייה ובעיות ראיית לילה. מטופלים רבים עשויים לחוות עיניים יבשות במשך מספר חודשים לאחר הניתוח, וחלק מהמטופלים עשויים להזדקק לטיפול ארוך טווח עקב טיפול בתסמינים חמורים של עין יבשה.
  • תוצאות שליליות – למרות שהליך זה אמור להיות יעיל ביותר, חלק מהמטופלים אינם מצליחים לתקן מספיק את בעיות הראייה, גם לאחר הניתוח. תוצאות טובות מתרחשות בקרב מטופלים עם בעיות עיניים קלות עד בינוניות בלבד, ולא בקרב מטופלים בעלי בעיות עיניים מורכבות וארוכות טווח.
  • סיבוכים – ניתוח זה עלול לגרום לסיבוכים כגון זיהום הקרנית, עקירה או קיפול יריעת הקרנית, או דימום.
  • משקפיים או עדשות מגע – השחרור מהמשקפיים או העדשות אמור להיות יתרון נוסף של ניתוח הסרת משקפיים בלייזר, אך במקרים מסוימים, מטופלים עדיין עשויים להזדקק לעזרי ראייה אלו גם לאחר הניתוח.
  • נזקים בלתי הפיכים – הניתוח כרוך בהיצרות רקמת הקרנית. במקרים נדירים מסוימים, אובדן ראייה או נזק בלתי הפיך עלולים להתרחש כתוצאה מההליך, והמטופל עשוי להזדקק לניתוח נוסף על מנת לתקן את הנזק.
  • עלות יקרה – ניתוח הסרת משקפיים בלייזר יקר ואינו מכוסה על ידי רוב קופות החולים.