אבחון בעיות הורמונליות וטיפול נתורופתי – מומלץ!

בהתאם להגדרה הביולוגית, הורמונים הם תרכובות כימיות שהמטרה שלהן היא לתקשר בין מספר תאים בגוף.

את ההורמונים מפרישים תאים, בלוטות ואיברים שונים בגוף האדם, כאשר המערכת האנדוקרינית על רכיביה היא שמנהלת מה יופרש להיכן ובאיזו כמות. הבעיה היא שבעיות הורמונליות נפוצות הרבה יותר ממה שהיינו רוצים לקוות, כאשר התמונה הופכת למורכבת יותר כשמתבוננים על כך שהאבחון שלהן אינו בהכרח דבר פשוט.

כך מאבחנים בעיות הורמונליות

בעיות הורמונליות עלולות להביא להרבה מאד תסמינים לא נעימים. ברמה הכללית אפשר לנסות וללמוד על הבעיה הספציפית דרך אותם תסמינים, אבל זה די מורכב לעשות את זה מכיוון שיש הרבה מאד משתנים מתערבים שעלולים להיכנס לתמונה. הרבה מהתסמינים המזוהים עם בעיות הורמונליות הם כלליים יחסית ועלולים להעיד באותה מידה על הרבה מאד דברים אחרים המתפתחים מתחת לפני השטח בגוף האדם.

על חוסר איזון הורמונלי ניתן ללמוד דרך בדיקות דם די בסיסיות שנעשות, כמו גם בדיקות שתן או רוק. הקושי הוא למצוא את הסיבה לעשות את הבדיקות האלה, כי אנשים רבים יעדיפו להמתין שיהיה חשד למשהו שאינו בסדר לפני שיפנו לצורות אבחון אלה.

הגישה הזו אינה מומלצת מכיוון שהיא עלולה להביא לכך שדברים רבים מתפתחים בגוף מתחת לפני השטח, מה שעלול להקשות על הטיפול: כשהתסמינים מופיעים יכול להיות שהבעיה כבר נמצאת בשלבים מתקדמים שלה.

בשנים האחרונות נכנסו לתמונה אמצעי אבחון מתקדמים מאד, שהופכים אותה לפשוטה ובעיקר ליעילה יותר. כך למשל מכשיר האבחון המהפכני Global Diagnostics, הזמין ברשת מרפאות ביו קיור. המכשיר מבוסס על תדרים אלקרומגנטיים אשר בוחנים תוך כשמונה דקות בלבד כ-600 איברים בגוף ו-13 מערכות שלו, לרבות המצב ההורמונלי של גוף האדם. כמו כן האבחון מסייע לראות קשרים הקיימים בגוף ושיכולים להביא לידי ביטוי מובהק ברשימת התסמינים שלו.

השיטה הזו אינה פולשנית ואינה כוללת תופעות לוואי כלשהן, מה שהופך אותה למתאימה עבור החלק הארי של האנשים באוכלוסיה (כולל ילדים או אנשים מבוגרים, שרוב שיטות האבחון המסורתיות לא בהכרח מתאימות להם).

אז איך מטפלים?

בעיות של חוסר איזון הורמונלי עלולות להיות נקודתיות בל גם ללוות את האדם למשך שנים ארוכות או לכל ימי חייו. רוב הטיפולים מבוססים על שינוי המצב ההורמונלי, למשל מתן הורמונים במטרה להחליף את ההורמונים החסרים. יש מקרים בהם הטיפול הוא בשורש הבעיה, דוגמת טיפול כירורגי בבלוטות אשר חל שינוי מבני בהן או בדרכי הגישה של ההורמונים מהן ולאליהן.

ההמלצה כיום של רבים היא לנסות לטפל בבעיות ובמחלות שונות בצורה טבעית ככל האפשר, שמקטינה את תופעות הלוואי והסיכונים השונים של הטיפולים ה"מסורתיים". טיפול נטורופתי בבעיות הורמונליות עשוי להיות יעיל מאד.

 יש בנמצא צמחי מרפא המכילים הורמונים טבעיים, מה שמסביר מדוע תמצאו תוספי תזונה שיכולים לסייע לרבים הסובלים מבעיה הורמונלית זו או אחרת. את האיזון ההורמונלי המבוקש ניתן להשיג באמצעות צריכה מוגברת של מזונות שונים, כאשר מומחים ממליצים למשל על אספרגוס, אננס, כרוב ניצנים וזרעי צ'יה לשיפור רמות הטסטוסטרון ה"גברי".

לאיזון רמות האסטרוגן, דוגמא נוספת, מומלץ לצרוך פירות יבשים, זרעי פשתן, דגני סובין, חומוס, אורז וסלק. מנגד רצוי להימנע ככל שניתן ממאכלים וממשקאות שמזוהים עם חוסר איזון הורמונלי, דוגמת קפאין המביא להגברת הפרשתם של הורמוני הלחץ.

תפריט נטורופתי המותאם למאפייני האדם, לאורח החיים שלו ולבעיה ממנה הוא סובל יוכל לעשות את הבעיה, עם אופציה לשילוב טיפולים אלטרנטיביים דוגמת דיקור סיני.