תזונה נכונה לסובלים מקנדידה

קנדידה, אותה פטרייה הנמצאת בגוף של כל אחד מאיתנו, עלולה להפוך במצבים רבים לזיהומים שונים ולעיתים חמורים בעור, במערכת העיכול, במערכת הנשימה או בנרתיק. הקנדידה היא ברת טיפול, אבל בדרך כלל כדי לעשות את זה צריך לבצע שינוי משמעותי באורח החיים – ובעיקר במזון שאנחנו מכניסים לגוף שלנו. 

העיקרון בטיפול התזונתי בקנדידה הוא למנוע ממנה את המזון שהיא צורכת על מנת להתרבות ולהפוך את החיים שלנו לקשים הרבה יותר תוך כדי, ומצד שני לצרוך מאכלים שבריאים לגוף ושיכולים להתמודד עם הפטריה.

המאכלים שחשוב לצרוך

לאחר אבחון הקנדידה, התזונה המומלצת צריכה כצעד ראשון לחזק את הכבד, ולמנוע מהקנדידה הם המאכלים שיביאו להתרבות שלה. כצעד ראשון מומלץ לשקול אכילה מוגברת של דגנים, לרבות חיטה מלאה (כולל פתיתים ופסטה), שיפון, אורז מלא, שיבולת שועל, כוסמת, קינואה, תפוחי אדמה (באופן מבוקר) ועוד.

קטניות, ביניהן חומוס, טחינה, שעועית, אפונה ועוד, נחשבות למומלצות לא פחות. בגזרת הירקות תמצאו את רוב הסוגים, כאשר מומלצים במיוחד ירקות ירוקים (חסה או פיטרוזיליה לדוגמא). פירות נחשבים לבריאים ומתאימים לקנדידה, אבל חשוב שהפירות האלה לא יכילו הרבה סוכר – גם סוכר "טבעי" הוא סוכר מהבחינה הזו. לכן מומלץ לצרוך פירות דוגמת אגס, אשכולית או לימון במקום פירות מתוקים כמו ענבים או פירות יבשים.

אדם הסובל מקנדידה רצוי שיצרוך כמות נאה של בשרים, עופות ודגים, אך להקפיד שהמוצרים לא יהיו משומרים או מעובדים (נקניקים מוכנים לדוגמא מומלצים הרבה פחות). ניתן לצרוך ביצים, מומלץ אורגניות, אבל בכמות סבירה. חשוב לשתות מים בכמות גדולה, כשאפשר גם לשתות מדי פעם תה צמחים שאינו ממותק. מרקים יכולים להתאים, אך רצוי לוודא שהם לא כוללים אבקת מרק שעלולה להיות בעייתית יותר.

ממה חשוב להימנע?

ה"אויב" העיקרי עבור הסובלים מקנדידה הוא סוכר על צורתיו הרבות. זהו מזון שהפטרייה נהנית מאד לאכול, ושעלול להחמיר את מימדי הבעיה. הבעיה היא שמדובר במוצרים נפוצים מאד בתפריט התזונתי של רבים מאיתנו, כאלה שזה ממש לא פשוט להפחית אותם. בנוסף, המוצרים האלה כוללים בחלקם רכיבים חיוניים עבור הגוף שלנו.

באשר להנחיות הספציפיות הדי מחמירות, רצוי קודם כל להימנע מכל סוג של סוכר, עוגות, שוקולדים, מיצים ממותקים (אפילו טבעיים), דבש, סילאן ועוד. גם הממתיקים המלאכותיים הנכללים בהרבה מאכלים ומשקאות שאנחנו צורכים עלולים להביא ללא מעט בעיות מהבחינה הזו.

התמונה הופכת למורכבת עוד יותר על רקע המאכלים האהובים האחרים שעלולים להזיק למי שסובל מקנדידה. מוצרי קמח לבן או אורז לבן, למשל בורקס או פיצה, אינם מומלצים. כך גם מוצרי חלב, למעט אולי יוגורט ביו או יוגורט העשוי מחלב עיזים או כבשים. רצוי מאד לצמצם בתפריט רבים מהרטבים המכילים חומץ, סוכר ושמרים דוגמת קשטופ, רוטב סויה ומנויז.  פיצוחים קלויים ובוטנים עלולים להיות בעיה עקב הסיכוי שתהיה על גבי הקליפה שלהם פטריה או החשש הדי מובן מעובש. שתייה של משקאות אלכוהוליים עלולה להחמיר את הבעיה.

קחו בחשבון שעם קנדידה אין פתרונות קסם, כך שלרוב דרוש פרק זמן של שלושה עד שישה חודשים כדי שהתמודדות עם הקנדידה הרב מערכתית תיעשה בהצלחה. יש להדגיש שמעבר להנחיות הדי כלליות שהובאו כאן, לכל אחד עשוי להיות מתאים יותר מזון אחר.

מומלץ מאד לפנות לבעלי מקצוע – למשל דיאטניות – ולהתאים תפריט שיהיה בריא עבור האדם הספציפי ושיתייחס גם לדרגת החומרה של הקנדידה. המטרה היא ליצור תפריט שיכניס לגוף את כל מה שהוא זקוק לה וגם ימנע חוסרים בריאותיים חמורים.

לקריאה באותו הנושא: סובלת מקנדידה? כך תטפלי בה בדרכים טבעיות ללא תרופות

מאמרים נוספים בקטגוריה זו

[catlist categorypage=yes numberposts=-1]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *