יתר לחץ דם הוא בעיה רפואית מורכבת מאד, שלמרבה הצער רבים באוכלוסיה בישראל ובעולם סובלים ממנה.

יתר לחץ דם, כאשר הוא מתגלה בגוף, הוא מחלה כרונית שאי אפשר לכן לטפל בה באופן מוחלט: עיקר הטיפולים מבוסס על ניסיון להקטנת לחץ הדם לרמות תקינות, מה שיותר פשוט כאשר מאבחנים את המחלה מוקדם (ניתן לעשות זאת דרך בדיקות מקיפות של הגוף, כמו הבדיקה הנעשית באמצעות מכשיר גלובל דיאגנוסטיקט).

המאמר הנוכחי יראה לכם שבתחום הרפואה, כמו בתחום הרפואה, דרך הטיפול הטובה ביותר היא מניעה – וזה נכון גם בכל הנוגע ללחץ הדם שלנו. לפניכם מספר דרכים שיגדילו את הסיכויים שלחץ הדם שלכם יישאר תקין.

הכל מתחיל מתזונה

זה לא סוד שהתזונה של האדם משפיעה במידה משמעותית מאד על הבריאות שלו, וזה נכון גם בכל הנוגע ללחץ הדם. חשוב לצרוך מאכלים הנחשבים ל"ידידותיים" מבחינת לחץ הדם, ולהימנע ממאכלים שעלולים להזיק לגוף מצד שני. המאכלים המומלצים הם פירות, ירקות, מאכלים עמוסים בסיבים תזונתיים ומאכלים דלים בשומן, כאשר תפריט סביר כולל לפחות חמש מנות פירות, ירקות ודגנים מלאים מדי יום.

מן העבר השני של המשוואה, חשוב לצמצם למיניהום האפשרי את כמות המלח שצורכים, כאשר המלצה של מומחים רבים מדברת על פחות מכפית מלח אחת מדי יום. עוד רצוי לצמצם את כמויות הקפאין והאלכוהול שאנחנו מכניסים לגוף שלנו: מספר בודד של כוסות קפה או תה מדי יום, הימנעות משוקולדים כמה שניתן וצריכת אלכוהול מוגבלת הן פעולות הכרחיות מהבחינה הזו.

אפרופו אורח חיים תקין, חשוב מאד שלא לעשן כלל – מעבר לסכנה המוחשית לסרטן ריאות ולמוות כתוצאה מכך, עישון עלול להגדיל בצורה משמעותית את לחץ הדם.

משקל, פעילות גופנית ומה שביניהם

הנתונים מראים כי אנשים הסובלים ממשקל עודף נמצאים בקבוצת סיכון משמעותית ליתר לחץ דם. לכן חשוב לעקוב אחר המדדים ולראות כי המשקל מתאים לגילו של האדם, למין שלו ולגובהו. בדרך כלל הרף של עודף משקל הוא מדד BMI העולה על 25 (עד גיל 40) או גבוה מ-27 (גיל 40 ואילך).

במצב של השמנת יתר, הנחשב למורכב אפילו יותר, ערך ה-BMI יעלה על 30. מומלץ לשמור על רמות תקינות של משקל עקב אלף ואחת סיבות, כאשר הקטנת הסבירות ליתר לחץ דם היא ללא ספק אחת החשובות שבהן.

בד בבד עם השינויים התזונתיים חשוב להקפיד על פעילות גופנית בתדירות ובעצימות ראויה. הפעילות המסייעת יותר לשמור על מדדי לחץ דם תקינים היא פעילות אירובית, הכוללת פעולות די בסיסיות דוגמת הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, שחייהו כיוצא בזה.

מומלץ להקפיד על לפחות חצי שעה של פעילות אירובית מדי יום, וזאת כארבעה או כחמישה ימים בשבוע. ניתן לעשות זאת באופן עצמאי, דרך משחקים קבוצתיים או בהרשמה לחדר הכושר או לקאנטרי קלאב השכונתי.

לחץ דם תקין בנפש בריאה

הקשרים כיום בין המצב הנפשי שלנו לבין המצב הגופני הדוקים, ואפשר לראות לכך עדות ניצחת גם בכל הנוגע ליתר לחץ דם. כאשר אורח החיים של האדם תקין גם מהבחינה הזו, הסיכויים ליתר לחץ דם קטנים. הימנעות מלחצים או ממתחים יכולה לחולל פלאים עבור הגוף שלנו ולשמור על רמות תקינות פחות או יותר של לחץ דם.

מעבר לשינויים הבסיסיים האלה באורח החיים, מי שרוצה להישמר (או לחלופין נמצא בקבוצת סיכון למחלה) יכול לעבור טיפולי שונים להרגעת הגוף והנפש. מדיטציות, טיפולי יוגה או אפילו טיפולי ספא הם חלק מהאפשרויות היותר נפוצות מהבחינה הזו.

עוד על הגורמים ללחץ דם גבוה ואיך מומלת להימנע ממצב זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *