10 דרכים להתמודדות טובה עם מחלת הקוליטיס

קוליטיס היא מחלת מעי דלקתית, בדומה לקרוהן, שאינה פשוטה להתמודדות. זוהי מחלה כרונית, כך שמי שחולה בה לא יוכל להתגבר עליה באופן מלא.

הפתרונות הקיימים כיום מתמקדים בהקלה על תסמיני המחלה ובהקטנת תדירות ההתקפים בהם התסמינים מתפרצים.

אנחנו כאן כדי להציג בפניכם חדשות טובות, והן שיש לא מעט דרכים להגשים את המטרות החשובות האלה. הנה עשר מתוכן.

  1. הימנעות ממזון תעשייתי – כיום, כשהאוכל הזמין ביותר הוא זה המעובד והתעשייתי, רבים מאיתנו אוכלים מאכלים לא בריאים וחשופים לזיהומים ולטפילים כגון טפילי מעיים. במקרה של מחלת הקוליטיס, הקטנת הצריכה של מזון מעובד עד למינימום האפשרי צפויה להקל על התסמינים. כך למשל רצוי להפחית מזון הכולל חומרים משמרים או מייצבים, שומן בכמות גבוהה, צבעי מאכל וכן הלאה.
  2. טיפולים נפשיים – מחלות מעי דלקתיות מביאות פעמים רבות לפגיעה בתחושה האישית: הידיעה שיש מחלה קרונית ש"חיה" בגוף, החשש שכל מאכל יגדיל את התסמינים והיעדר הפתרון המוחלט מביאים לתחושות של לחצים, ייאוש או אפילו דיכאון. זו ממש לא בושה לבקש עזרה במצבים אלה, כאשר לצד הסיוע של בני המשפחה והמכרים ניתן לפנות לטיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי.
  3. ספורט – עוד לא ברור באופן מלא מה המנגנון שמביא לכך שהספורט משפר את מצבם של חולי הקוליטיס, אבל העובדה היא שהוא משפר: הוא משפר את מסת העצם, מאזן את המערכת החיסונית, מפחית כאבים ועוד. חשוב להיות פעילים לכן, כשניתן להרכיב תכנית אימונים מותאמת.
  4. הכנסת אבוקדו לתפריט – אבוקדו נחשב לפתרון מצוין עבור חולי קוליטיס וקרוהן. הוא כולל שומנים טובים וויטמינים בכמויות מסחריות, לצד סיבים תזונתיים. זה לא אומר שצריך לצרוך ממנו בכמויות בלתי נתפסות, אבל שבהחלט הוא יכול לסייע למערכת העיכול של חולים במחלות מעי דלקתיות.
  5. צריכת בשרים קלים לעיכול – יש חולי קוליטיס וקרוהן שנמנעים מבשר, מסיבות שונות, אבל המציאות היא שישנם סוגי בשרים שיכולים לסייע להם מאד. בשר עוף והודו נחשב לבחירה מוצלחת לתפריט חולי הקוליטיס, עקב שילוב בין אחוזים נמוכים של שומן לחלבונים גבוהים. כמו כן הם פשוטים לעיכול ביחס לסוגים אחרים של בשר.
  6. חשיבותו של חלב השקדים – חלב שקדים נחשב למשקה מומלץ עבור חולים רבים בקוליטיס, או לכל הפחות מומלץ הרבה יותר מחלב "רגיל". הסיבה היא שאין בו לקטוז מצד אחד, בעוד שמעבר השני כן יש בו ויטמינים חיוניים.
  7. אורח חיים רגוע – לחץ הוא אחד ה"אויבים" הגדולים של מחלות המעי הדלקתיות. מכאן נובע שבאמצעות הקפדה על אורח חיים שלו ורגוע ככל האפשר, גם כשנסיבות החיים נראות מורכבות, אפשר לשפר את המצב מבחינת מערכת העיכול והמחלות הנלוות אליה.
  8. הימנעות מעישון – לא חסרות סיבות להרחיק את הסיגריות ואמצעי העישון האחרים הרחק מהנשימה שלכם, כשסכנת סרטן הריאות נראית מוחשית מכולם. מכיוון שעישון מגדיל בצורה משמעותית את הסיכויים לסבול מקוליטיס ומקרוהן, ועל רקע הפוטנציאל שלו להגביר את תסמיני המחלות, ברור מדוע הימנעות ממנו היא חובה עבור חולי הקוליטיס.
  9. טיפולים אלטרנטיבייםטיפולים אלטרנטיביים לא תמיד מוכחים מבחינה מחקרית, אבל אין ספק שהם יכולים לסייע. גם במקרה של קוליטיס לא חסרים טיפולים שעשויים להיות יעילים, דוגמת דיקור סיני, טווינא (פיזיותרפיה סינית), צריכת תוספי תזונה, טיפולים הומאופתיים ועוד. ניתן לשלב אותם עם הטיפולים הקונבציונליים יותר.
  10. סבלנות – ההתמודדות עם קוליטיס אינה פשוטה אבל אפשרית. צריך לזכור תמיד שכל אחד מהפתרונות שהובאו כאן יכול להיות יעיל, אבל גם שאין פתרונות קסם. השיפור במצב הוא הדרגתי ועלול להיות ממושך.