גורמים ומניעת דלקת בדרכי השתן

דלקת בדרכי השתן היא בעיה רפואית נפוצה, בעיקר בקרב נשים אבל גם כזו שגברים עלולים לסבול ממנה. המקור לה הוא זיהום בדרכי השתן (בדרך כלל בשלפוחית), המביא לאי נעימות רבה וגם למגוון סיבוכים פוטנציאליים. בין התסמינים של דלקת בדרכי השתן ניתן למנות כאבים, עקצוצים או תחושת צריבה במהלך הטלת שתן, פגיעה ביכולת להטיל שתן או לחלופין תכיפות, הפיכת השתן לעכור, הופעת דם בשתן ועוד. בהיעדר טיפול הדלקת עלולה להשפיע גם על אזורים אחרים בגוף, דוגמת הכליות.

עם כל הקושי של דלקת בדרכי השתן, צריך להיות ברור דבר אחד: זיהוי של הגורמים שעלולים להביא לבעיה יכול לסייע לכם לדעת מה לעשות כדי להימנע ממנה. במאמר הבא נציג עבורכם את גורמי הסיכון המרכזיים לבעיה.

דלקת בדרכי השתן אצל נשים

על פי ההערכות, בתשעה מתוך עשרה מקרים מי שתסבול מדלקת בדרכי השתן תהיה אישה ולא גבר. הסיבה העיקרית לכך היא אורכה של השופכה, שמקוצרת אצל בנות המין היפה בצורה משמעותית בהשוואה לגברים – מה שהופך את הדרך שצריכים לעבור החיידקים לקצרה פי כמה. לעיתים הדלקת קשורה לשינויים שעובר גוף האישה במהלך השנים, לרבות הריון או הפסקת הווסת (מנופאוזה), מצב בו רירית הנרתיק הופכת לדקה וחדירה פי כמה לחיידקים.

מכאן, ממשיכים עם מספר גורמים שהם יותר בשליטתה של האישה. ראשית, אישה המקיימת יחסי מין בתדירות גבוהה נמצאת אף היא בקבוצת הסיכון לדלקת, הפעם עקב פציעה וחתכים הנגרמים לרירית הנרתיק. דלקת בדרכי השתן נגרמת פעמים רבות עקב היגיינה לקויה של האישה: זו הסיבה שחשוב מאוד לשמור על היגיינה של האזור האינטימי, לנגב את פי הטבעת אחרי הביקור בשירותים (לכיוון פי הטבעת) ויש שיגידו גם לתת שתן לאחר קיום יחסי מין.

דלקת בדרכי השתן אצל גברים

גם גברים כאמור עלולים לסבול מדלקת בדרכי השתן. הסיבה העיקרית לכך אצלם היא הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית, המפריעה לניקוזו של השתן. לא צריך להיות מומחה לתחום כדי לדעת שהשתן, בהיותו נוזל, עלול להזדהם כאשר הניקוז שלו אינו מתבצע.

גורם אפשרי נוסף לדלקת בדרכי השתן אצל גברים הוא חדירה של חיידקים לגוף דרך מחזור הדם, למשל בעת חתך. גברים המקיימים יחסי מין אנאליים נמצאים אף הם בקבוצת סיכון מוגבר לדלקת בדרכי השתן, כשהסיבה הפעם היא המגע הפוטנציאלי בין חיידקי האי קולי לבין פתח השופכה.

לצד אלו, חלק מגורמי הסיכון שהזכרנו קודם לכן או שנציין כעת רלוונטיים באותה מידה גם לגברים. כך לדוגמא מחלת הסוכרת, שהפכה לאחת המגיפות המשמעותיות של המאה ה-21, מעמידה סיכון לא קטן לזיהומים בשלפוחית. אצל תינוקות ופעוטות עלולות הדלקות להיגרם עקב מומים מולדים בדרכי השתן.

חשוב להקפיד על אורח חיים שיקטין את הסבירות לדלקת, לרבות הטלת שתן מיד כשמרגישים שיש צורך בכך, שתייה של לפחות 8-10 כוסות מים ביום (המים שוטפים את מערכת השתן ומסייעים בהוצאת חיידקים), שימוש בתחתונים מכותנה ולא מחומרים סינטטיים ועוד.

בגדר חובה: אבחון מהיר

דלקת בדרכי השתן "פשוט" לזהות עקב התסמינים הדי ברורים והלא נעימים שלה, אבל עדיין מסתתר כאן אתגר לא קטן: לזהות את הדלקת בשלב מוקדם ככל האפשר, מה שיקל מעט על הטיפול בה וימנע מהתסמינים שהוזכרו מעלה לתת את אותותיהם. הקפדה על אורח חיים נכון יכולה כמובן לצמצם את הסיכונים לחלק מהגורמים, אבל לא בהכרח עד למינימום המוחלט.

אבחון הבעיה נעשה לרוב תוך בחינת התסמינים ועל פי ממצאים העולים בבדיקת השתן (בעיקר רמות גבוהות של חיידקים וכדוריות דם לבנות). כאשר הדלקת חוזרת פעם אחר פעם, יכול להיות שיהיה צורך בבדיקות המשך נוספות דוגמת צילומי רנטגן. אמצעי אבחון מתקדמים, דוגמת מכשיר גלובאל דיאגנוסטיקס אשר במרפאות ביו-קיור, יכולים לעשות אף הם עבודה ראויה.