אסבסט הנו שם של קבוצה של חומרים מן הטבע שלהם צורה של גביש בעל סיבים צרים וארוכים השונים זה מזה בהרכב שלהם וכולל תרכובת של ברזל ומגנזיום. הוא מצוי במחצבות שונות בעולם אך לא בארץ. הסיבים של האסבסט עמידים לחום ואש, בלאי וחומרים כימיים והם חזקים ושורדים. בגלל תכונותיו ומחירו הנמוך יוצרים בו שימושים רבים כבידודים תרמיים ואקוסטיים ובנייה.

 נמצא כי האסבסט גורם למחלות שונות ובראשן מחלת הסרטן. סיבים שחודרים לריאות יכולים לגרום למגוון מחלות שלא ניתן לרפאן, שיכולות להופיע כמה שנים ועד עשרות שנים לאחר ההיחשפות לחומר. אזבסט מסוכן בעיקר כאשר כשהוא נמצא במצב מתפורר בו משוחררים לאוויר סיבים. במהלך השנים נחשפו אינספור עובדים בארץ לחומר זה תוך כדי עבודתם בתעשיות השונות. הסיבים יכולים לרחף באוויר זמן רב. כאשר שואפים את האוויר הסיבים הגדולים שוקעים לתוך האף וסיבים שהקוטר שלהם 0.5 עד 5 מיקרומטר עלולים לחדור לריאות. מהו אם כן הנזק שיכול לגרום האסבסט?

מחלות אופייניות לחשיפה לאסבסט

משנת 1991 אסור לייבא לישראל רכבים שבהם מצמדים ובלמים שבהם אסבסט ואף ברכבים ישנים אסור לעשות כל עבודה כהתאמות, חידושים, הרכבות, ליטושים או השחזות של בלמים בהם יש את החומר המזיק. על פי החוק, אסור גם לעשות מגוון פעולות עם חומר זה כגון לרסס, להתיז, לצפות, לבודד, למרוח ולסתת.

בתחום הבנייה משתמשים כעשרות שנים באסבסט. לדוגמא:

מבחינת בריאות תעסוקתית במשרד להגנת הסביבה ישנה מודעות ניכרת בעניין זה ואף ברשויות. קיימות תקנות לבטיחות בעבודה, ובהן הרמה המותרת להיחשפות לעובדים בתעשיות לכלל הסוגים של האסבסט היא 0.2 סיבי אסבסט לסמ"ק אוויר ועד ל- 8 שעות עבודה. אולם, בניגוד להחמרה בתקנות עדיין משתמשים בחומר זה בבנייה תעשייתית או פרטית על מנת לקרות גגות מכיוון שזהו שימוש קל, מהיר וחסכוני.

במהלך ביצוע עבודות בנייה מסוגים שונים הטיפול במוצרים המכילים חומר זה חייב להיות מקצועי ומיומן ולעמוד בתקנות חמורות של בטיחות על מנת למנוע גרימת זיהום הסביבה בסיבי החומר. שימוש באסבסט בענפי התעשיות והבנייה מותר אך ורק אם המוצרים נמצאים במצב ראוי לשימוש ואין בהם כל סכנה לבריאות. נאסר על קדיחות או ניסורים בחומר זה על מנת לא לגרום לאסבסט להתפורר ובכך לשחרר סיבים לאוויר.

במידה ובמבנה קיימים חלקים מאסבסט פירוקם חייב להיעשות על ידי קבלן מורשה אשר יפנה את האסבסט למקום הטמנה מורשה. מידע נוסף: פינוי אסבסט באתר asbest.co.il

בחודש במרץ 2011 הכנסת אישרה את החוק למניעת מפגעי אסבסט. החוק רוצה למנוע חשיפה של עובדים והציבור בכללו למפגע החומר. החוק נכנס לתוקפו באוגוסט 2011.

החוק מורה על הוצאתו משימוש בתעשיות, מבנים ציבוריים, מציוד צה"לי וזאת כמובן במטרה להגן על בריאות האזרחים.

עובדים אשר נחשפו לאסבסט יכולים לפנות למוסד לביטוח לאומי לקבלת גמלה במידה ונפגעו או לפנות לחברת המסייעת בבדקת ובמימוש הזכויות על מנת לקבל סיעוד פניה שכזו

להלן עיקרי החוק האמור:

מידע נוסף: זכויות במוסד לביטוח לאומי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *