נשירת שיער – התקרחות. מה עושים?

רבים סובלים מהתופעה המטרידה שנקראת נשירת שיער. האשם המיידי הוא חלקיק המתפרק מהורמון הטסטוסטרון ונקרא דיהדרוטסטוסטרון, או בקיצור DHT. חלקיק זה נקלט בזקיקי השערה, ובשל תהליך הורמונלי מורכב הגוף מזהה אותו כגורם זר ולכן תוקף והורס אותו. בגלל שמקור ה-DHT הוא בהורמון הגברי טסטוסטרון, שמשתחרר בכמויות גדולות רק החל מסוף גיל ההתבגרות, ההתקרחות מתחילה לתת את אותותיה רק בגיל זה.

באמצע גיל ה-20 כבר ניתן לראות סימני התקרחות אצל כמחצית מהגברים, שמסמנים את תחילתו של תהליך בן שנים, שבו השערות הופכות דקות וחלשות, עד שהן נושרות בהדרגה ומותירות מפרצים, קרחות בקודקוד ושאר מפגעי הראש.

הגורם העיקרי להתקרחות הוא גנטי, ויכול להגיע גם מצד האם. אמנם לעתים ההתקרחות מדלגת על חלק מהאחים ואפילו מדלגת דור, אך באופן כללי ניתן לראות שההתקרחות עוברת מדור לדור. בעיית התקרחות יכולה להגרם כתופעת לוואי לתרופות מסוימות וכן לחץ ומתח נפשי.

נשירת שיער – זה קורה גם לנשים

גם נשים סובלות לא אחת ממידה מסוימת של התקרחות, אך אובדן שיער אצל נשים מתחיל בדרך כלל רק אחרי גיל המעבר. הסיבות להתקרחות הנשית מגוונות יותר, למרות שגם כאן התורשה היא גורם מכריע. גורמים נוספים יכולים להיות מזג האוויר (סתיו וחורף מביאים איתם נשירה גדולה יותר), מחלות זיהומיות, מחסור בחלבונים, מחסור בברזל, גלולות נגד הריון, תת או יתר פעילות של בלוטת המגן, ניתוח משמעותי ואפילו לידה.

מניעת נשירת שיער

אמנם אי אפשר לעצור לחלוטין את תהליך ההתקרחות כאשר הגורם לו הוא בעיקרו גנטי, אך ניתן למנוע או להפחית את ההתקרחות: קודם כל מומלץ לוותר על ג'ל ותכשירי שיער דומים, המחלישים את שורש השערה. גם אם מורחים ג'ל כדאי למרוח אותו רק בקצוות ולא להגיע לקרקפת.

בניגוד למיתוס, חפיפת ראש על בסיס יומי אינה פוגעת בשיער והשמירה על היגיינה היא דווקא חשובה לבריאות השערות, במיוחד לבעלי שיער שמן. מומלץ להחזיק 2-3 סוגי שמפו ולהחליף ביניהם באופן קבוע. בעלי שיער יבש יכולים להסתפק בחפיפה או שתיים בשבוע.  גם חבישת כובע בפני עצמה אינה פוגעת, אלא אם הכובע צמוד מאוד או לא נקי.

טיפולים

נדמה ששוק התכשירים והטיפולים למניעת נשירת שיער הולך וגדל ללא הרף. כדי לבחור את התכשיר המתאים לנו מן ההיצע כדאי להתייעץ עם רופא עור.

תרופות ותוספות מזון- הטיפול התרופתי הנפוץ ביותר הוא פרופרסיה- כדורים שמורידים את רמת ה-DHT בקרקפת וכך מביאים להפחתת הנשירה ולעתים אפילו לצמיחה מחודשת. הכדורים ניתנים במרשם רופא בלבד ואינו מתאים לנשים או לגברים בעלי התקרחות מלאה. יש להביא בחשבון כי לוקח להם כחצי שנה להשפיע, אך מרבית המשתמשים מדווחים על עצירת הנשירה בתוך שנה- שנתיים. דקל ננסי ידוע גם הוא ביכולת הדיכוי של ה-DHT, אך השפעתו על נשירת שיער עוד לא הוכחה מדעית.

ניתוח השתלת שיער– השתלת שיער נעשית בניתוח בהרדמה מקומית, בדרך כלל על ידי רופא עור או פלסטיקאי. במהלך ההשתלה מעבירים שערות חזקות, בקבוצות של שערות בודדות, מאזורים בהם השיער עדיין חי ומלא- למשל מהחלק האחורי של הראש- אל האזורים הדלילים. התכונות של השיער החזק מאפשרות לו להמשיך לצמוח בצורה טבעית באזורי ההשתלה, צמיחה שמתחילה כשלושה חודשים לאחר הניתוח. בניגוד להשתלות בעבר, כיום השתלות שיער מביאות למראה שיער טבעי ובריא. הדבר לא מביא למניעת התקרחות עתידית ולכן בדרך כלל מומלץ על שימוש בתכשירים למניעת התקרחות.

תכשירים מקומיים– טופיק הוא תכשיר המשמש לאחר ביצוע השתלת שיער, למילוי של אזורי שיער דלילים. מינוקסידיל היא משחה אשר מקדמת צמיחת שיער, מבלי להשפיע על ה- DHT