אבחון שבץ מוחי- בבית ובבית החולים

בשנייה אחת, כל מה שהיכרנו עלול להשתנות. אירועי שבץ מוחי תוקפים אלפי ישראלים מדי שנה, ומביאים במקרים לא מבוטלים למוות. כאשר יש חשד לשבץ, הרי שנדרש אבחון מהיר ביותר של הבעיה, אבחון שביכולתו להציל חיים.

הנה מספר דגשים שיעזרו לכם לזהות שבץ מוחי אצל אדם הקרוב לכם, וכן הדרכים בהם ניתן לוודא זאת סופית בבית החולים.

הסימנים המוקדמים

יש להבין כי שבץ, לפחות בסדר גודל משמעותי, אינו תמיד בא יש מאין. אדרבא, יש לא מעט סימנים מוקדמים, אשר מתרחשים שבועות, או חודשים, לפני האירוע המוחי. אירועים אלה, המכונים "שבץ מוחי חולף", כוללים, בין השאר, איבוד יכולת הדיבור למשך מספר דקות או חוסר ראייה באחת העיניים, גם כן לפרק זמן קצר.

באותה מידה, האירוע עצמו מאופיין בהתנהגות שאינה נורמלית של האדם. כשיש חשד לשבץ, ולו הקל ביותר, רצוי להעביר אותו מספר מבחנים פשוטים. אי הצלחה באחד מהם, ועל אחת כמה וכמה במרביתם, צריך להדליק יותר מאשר נורה אדומה אחת.

כך, יש לבקש מהאדם לומר משפט הגיוני, ולו בסיסי בעברית: שבץ מאופיין בקשיים בדיבור, ולכן מבחן זה יכול לעזור לגלות אותו. גם חיוך שאינו ישר יכול להוות סימן לכך, או לחילופין לשון שנוטה לאחד הכיוונים: רצוי לבקש מהאדם לעשות זאת, אם כן.

מבחן אחר נוגע לקואורדינציה, או יותר נכון, להיעדרה. הבלבול המוטורי שמאפיין אירועים מוחיים עלול להביא לכך שהאדם מתקשה בהליכה, או לחילופין אינו יכול להרים רק יד אחת. באותה מידה, אדם המתלונן על אובדן שליטה רגעי על הגוף, סחרחורות או חולשה, ראוי שייבדק במהרה.

הבדיקות בבית החולים

על מנת לוודא כי אכן מדובר בשבץ מוחי, יש להביא את האדם, במהירות האפשרית, לבית החולים. שם תיערכנה עבורו מספר בדיקות. אחת המרכזיות היא CT, כלומר, סריקה ממוחשבת של המוח, שתאפשר גם לאבחן את סוג השבץ. גם בדיקת MRI, שבוחנת את פעילות המוח באמצעות שדה מגנטי, יכולה לסייע בכך.

בדיקה אחרת כוללת חיבור אלקטרודות חשמליות אל המוח, ובחינה של האותות החשמליים שלו- היא מכונה EEG. בדיקת רופלר באה לבחון את מהירות זרימת הדם בעורקי הצוואר, וזאת לצרכי איתור חסימה או היצרות שלהם. בדיקה דומה, הנערכת בתוך המוח, היא דופלר.

סוג אחר של בדיקות מבוצע דרך הוושט, וכולל גלי על עולי. מטרתה של בדיקה זו (TEE) לאבחן תסחיפים שונים שנגרמו בלב, או לחילופין פגמים מולדים. יש צורך, במצב כזה, בהרדמה מקומית של הלוע.

לכל אורך הבדיקות, בוחנים הרופאים גם את מצב הלב והחמצן בגוף. יש להדגיש כי כשליש ממקרי השבץ מסתיימים במוות עוד לפני ההגעה לבית החולים, ולכן הזמן מהווה כאן פקטור חשוב מאין כמוהו: כל שנייה חשובה, לעיתים עד כדי הצלת חיים.

להרחבה בנושא: על הגורמים להופעת אירוע מוחי