אי שליטה על הסוגרים

השליטה בסוגרים אצל מבוגרים היא נושא ש "הס מלהזכיר". אף על פי שמבוגרים  רבים סובלים מאי שליטה על סוגריים, חוסר היכולת לשלוט בתופעה גורם למבוכה, בושה ותחושות אשמה  אצל אנשים רבים. אי שליטה על סוגריים, מוגדר כבעיה, שבה שחרור לא רצוני של שתן וצואה מתרחש בשעות שונות במהלך היום והלילה. אי שליטה על סוגריים עלול להופיע עקב מגוון גורמים גנטיים, פיזיולוגים ונפשיים. על מנת לקבוע מהו הטיפול היעיל לפתרון הבעיה, יש למצוא קודם כול מהי הסיבה העיקרית שגרמה מלכתחילה לבעיית אי שליטה על סוגריים. שכיחות התופעה בקרב מבוגרים בני 60-18 היא 1%-0.5%.

מהן הסיבות לאי שליטה על סוגרים?

אי שליטה על הסוגריים יכולה לנבוע עקב גורמים תורשתיים-גנטיים, גורמים פיזיולוגים, גורמים סביבתיים ואף גורמים נפשיים. לדוגמא: מבעיות מולדות, (כגון: פגמים מולדים או נרכשים בהתפתחות חוט השדרה, חסימה בשופכה, אפילפסיה, דלקת בשלפוחית השתן, סרטן בשלפוחית השתן, ניוון שרירים, פגמים בהתפתחות מערכת העצבים, פגמים בהתפתחות מערכת השתן), עצירות, צניחת רחם, טראומות (התעללות מינית, התעללות נפשית או פיזית), סיבוך בעקבות ניתוח או הקרנות לערמונית, קשישים סיעודיים, נכים, אלצהיימר, פרקינסון, היפרתירואידיזם, סוכרת, סוכרת תפלה Diabetes) insipidus), ערמונית מוגדלת, שרירי שלפוחית חלשים ומחסור בהורמון ואזופרסין (vasopressin), דחק נפשי, (לדוגמא: מעבר דירה, מעבר לבית אבות, בעיות בחברה, קשיי הסתגלות ומשבר במשפחה), מתח וחרדה, הפרעות שינה (דום נשימה בשינה), שתייה מרובה של קפאין, שימוש באלכוהול ובסמים.

כיצד מאבחנים אי שליטה על סוגרים?

האבחנה הראשונית נעשית לרוב על ידי  האדם או בני משפחה שהיו עדים לתופעה. למרות הרגשות הבושה, דחייה ומבוכה, יצטרך האדם לגשת לרופא המטפל, על מנת לאבחן ממה נובעת הבעיה. הרופא המטפל יערוך מספר בדיקות קליניות, בדיקות דם, תרבית שתן, בדיקת רמת ההורמון ואזופרסין  בדם, צילום רנטגן באגן הירכיים, אולטרה סאונד של דרכי השתן,cystoscopy   – בדיקה מקיפה כדי לבדוק את השלפוחית ואת דרכי השתן. בדיקת voiding cystourethrogram (VCUG) – צילום רנטגן של דרכי השתן ושלפוחית השתן שבעזרתה נלקחים צילומים אחד אחרי השני לאורך זמן. כמו כן, ייקח הרופא היסטוריה אישית ומשפחתית של המטופל. במקרים בהם לא נמצאה סיבה פיזיולוגית לבעיית אי שליטה על הסוגריים, יהיה צורך לפנות לבדיקה אצל פסיכיאטר או פסיכוגריאטר.

 מהו הטיפול לאי שליטה על סוגרים?

על מנת למצוא את הטיפול המתאים ביותר לפתרון הבעיה יש צורך קודם כל להבין מהו הגורם הראשי שגרם לבעיה. שיטות טיפול נפוצות בעיקר לבעיות הרטבה, כוללות:

Bedwetting Alarm. זוהי שיטת טיפול התנהגותית, מצמידים לבגד של המטופל, באזור הכתף איתורית (beeper) וחיישן מוצמד לתחתונים. כאשר החיישן נרטב, מופעלת האזעקה. על ידי כך, יילמד האדם לזהות בעצמו ולשלוט בפעילות השתן ולשלוט ברפלקס מתן השתן. כמו כן, ניתן לטפל בעזרת תרופות כגון:  דסמופרסין (Desmopressin), טיפול בעזרת תרופות נוגדות דיכאון מקבוצת הטריציקלים, כגון: אמיטריפטילין, נורטריפטילין. תרופות אנטיכולינרגיות, כגון: אוקסיבוטינין, דולוקסטין.סוליפנאסין.

ישנם מקרים בהם יצטרך האדם לעבור ניתוח, כגון:  ניתוח לתיקון פגמים מולדים או נרכשים. קטטר לשעות הלילה. תרגילי Kegel ,  תרגילים לחיזוק שרירי רצפת האגן. בנוסף, במקרים בהם לא נמצא פתרון לבעיה, יכול האדם להשתמש במוצרי ספיגה שונים במהלך היום והלילה, אותם ניתן לרכוש ללא מרשם רפואי כגון: חיתולים למבוגרים, פדים, תחתונים סופגות, מכנסוני מגן, סדין חד פעמי, סופגן, שקית שתן חד פעמית לגבר ועוד.  בעזרת מוצרי ספיגה מיוחדים לגיל הזהב, ניתן לטפל בבעיה ולחזור לחיות חיים נורמאלים ומאושרים ללא הרגשת חשש, בושה, מבוכה או אשמה.